شاهنامه‌ پژوهان زیادی با معنای شاهنامه‌پژوه فاصله دارند

1393/3/12 ۱۰:۲۲

شاهنامه‌ پژوهان زیادی با معنای شاهنامه‌پژوه فاصله دارند

یک استاد ادبیات گفت: مهمترین یادگار مرحوم دکتر توسی‌وند سپردن مسئولیت بنیاد فردوسی شاخه توس به دکتر خالقی‌ مطلق است. آرش اکبری مفاخرافزود: شهرت مرحوم دکتر توسی‌وند به دلیل بنیانگذاری بنیاد فردوسی است که تلاش دارد در جهت معرفی شاهنامه در ایران و جهان حرکت کند.

 

 

یک استاد ادبیات گفت: مهمترین یادگار مرحوم دکتر توسی‌وند سپردن مسئولیت بنیاد فردوسی شاخه توس به دکتر خالقی‌ مطلق است.

آرش اکبری مفاخرافزود: شهرت مرحوم دکتر توسی‌وند به دلیل بنیانگذاری بنیاد فردوسی است که تلاش دارد در جهت معرفی شاهنامه در ایران و جهان حرکت کند.

او افزود: دکتر توسی‌وند در چارچوب این بنیاد خدمات بزرگ و شایسته‌ای را به جامعه علمی و ادبی کشور انجام داد که آخرین حرکت مهم و تاثیرگذار ایشان نیز سپردن مسئولیت این بنیاد به دکتر خالقی مطلق است که بدون شک منشأ خدمات بزرگ و تاثیرگذاری به شاهنامه و شاهنامه‌پژوهان خواهد بود.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: بنیاد فردوسی یک بنیاد مردم‌نهاد است که با سرمایه شخصی مرحوم توسی‌وند در سال 84 شکل گرفت و فعالیت‌های عمده‌ای از جمله برگزاری همایش بین‌المللی پاژ، همایش‌های جهانی فردوسی، تقدیر از شاهنامه‌پژوهان و ... را انجام داد.

دکتر اکبری مفاخر اظهار کرد: عمده فعالیت‌های بنیاد فردوسی انجام فعالیت‌های ترویجی در خصوص شاهنامه و شاهنامه‌پژوهی بوده است که با توجه به اینکه پس از این دکتر خالقی مطلق این مسئولیت را به عهده دارند حتما شاهد اوج‌گیری فعالیت‌های پژوهشی این بنیاد خواهیم بود.

او با اشاره به گفت‌وگوی خود با دکتر خالقی مطلق در خصوص فعالیت‌های آتی بنیاد شاهنامه عنوان کرد: مهمترین برنامه مدنظر دکتر خالقی پررنگ‌ کردن رویکرد تخصصی و علمی شاهنامه‌پژوهی در برنامه‌های بنیاد و منتشر کردن سالانه یک مجموعه نوشتاری از افراد خاص و شاهنامه‌پژوهان مطرح است.

این شاهنامه‌پژوه خاطرنشان کرد: از دیدگاه دکتر خالقی مطلق بسیاری از افرادی که امروزه به عنوان شاهنامه‌پژوه مطرح هستند با معنای دقیق واژه شاهنامه‌پژوه فاصله دارند و برای قرار گرفتن در زمره نویسندگان این مجموعه نوشتاری مناسب نیستند.

اکبری مفاخر گفت: بسیاری از مقالات و کارهایی که در مجلات علمی در زمینه شاهنامه منتشر می‌شود مورد تایید دکتر خالقی مطلق نیست و ایشان قصد دارند با استفاده از ظرفیت بنیاد فردوسی مقالات ناب موجود در این زمینه را به عنوان الگوی کارهای پژوهشی معرفی کنند تا ضعف‌های فراوانی که در زمینه شاهنامه‌پژوهی وجود دارد، برطرف شود.

این استاد ادبیات خاطرنشان کرد: تمام افرادی که با شاهنامه و شاهنامه‌پژوهی سر و کار دارند می‌دانند که در چند سال اخیر ما شاهد رشد خوب و چشمگیر این رشته در فضای علمی کشور بوده‌ایم اما وقتی از نزدیک و دقیق این مقوله را مورد کنکاش و بررسی قرار می‌دهیم متوجه می‌شویم ضعف‌های قابل توجهی نیز در این زمینه وجود دارد.

او ابراز امیدواری کرد: با فعالیت‌های دکتر خالقی مطلق در بنیاد فردوسی شاهد گسترش فعالیت و اوج‌گیری این یادگار به‌جامانده از مرحوم دکتر توسی‌وند باشیم.

خبرگزاری ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: