فرهنگنامه تاریخی زیبایی‌شناسی

1393/3/5 ۱۲:۵۳

فرهنگنامه تاریخی زیبایی‌شناسی

«فرهنگنامه تاریخی زیبایی‌شناسی» 400 مدخل ‌در زمینه‌های زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر است که از سوی موسسه تالیف، ترجمه و ‌نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر منتشر شده است. اگر از دیدگاهی دقیقاً تاریخی سخن گفته شود، باید گفت که تاریخچه «زیبایی شناسی» فقط دوره ای از میانه قرن هجدهم را در بر می گیرد که در آن مفهوم جدید علم زیبایی شناسی نخستین بار در فاصله دو سوم آخر قرن بیستم به ظهور رسید. پیش از آن زمان، این واژه ناشناخته بود. از آن پس، منحصر به فرد بودنش را از دست داده است.

 

 

نرگس ارقشی: «فرهنگنامه تاریخی زیبایی‌شناسی» 400 مدخل ‌در زمینه‌های زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر است که از سوی موسسه تالیف، ترجمه و ‌نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر منتشر شده است.

اگر از دیدگاهی دقیقاً تاریخی سخن گفته شود، باید گفت که تاریخچه «زیبایی شناسی» فقط دوره ای از میانه قرن هجدهم را در بر می گیرد که در آن مفهوم جدید علم زیبایی شناسی نخستین بار در فاصله دو سوم آخر قرن بیستم به ظهور رسید. پیش از آن زمان، این واژه ناشناخته بود. از آن پس، منحصر به فرد بودنش را از دست داده است. البته، بسیاری از چیزهایی که از جاذبه زیبایی شناسانه برخوردارند پیش از رواج این اصطلاح هم وجود داشتند، اما خود این اصطلاح مبین نقطه عطف فلسفی مهمی بود؛ و اگرچه علم زیبایی­شناسی امروزه در محافل دانشگاهی کاملاً به رسمیت شناخته شده است، اما این اجماع آشکار که زیبایی شناسی به بحث درباره نوع خاصی از تجربه بی غرضانه مربوط می شود اکنون در اثر فشارهای چندگانه ناشی از تنوع هنری و فرهنگی و شک گرایی فلسفی تا حد زیادی از میان رفته است.(مقدمه مولف، ص 17)

این فرهنگ نامه به پنج بخش تقسیم شده:

اول- زیبایی شناسی کلاسیک [عهد باستان] و قرون وسطا

دوم- زیبایی شناسی دوره رنسانس

سوم- زیبایی شناسی اوایل دوران جدید (مکتب کلاسیک نو، جنبش روشنگری فرانسه، زیبایی شناسی احساساتی بریتانیا)

چهارم- زیبایی شناسی قرن نوزدهم (کانت و مکتب رمانتیک، هگل و زیبایی شناسی فرهنگی)

پنجم- زیبایی شناسی قرن بیستم/ روان شناسی و زیبایی شناسی (بلومزبری، آینده گرایی، دادا، فرا واقع گرایی و...)

نویسنده کتاب، دبنی تاونزند در مقام استاد فلسفه دانشگاه آرمسترانگ آتلانتیک استیت، سال های درازی در این رشته تدریس کرده و بسیاری از مطالبی را که در این کتاب جمع بندی و خلاصه شده ­اند، بررسی نموده است. این کتاب مسلماً برای کسانی که به این رشته اساسی و جذاب علاقه­ای دارند مفید است.

این فرهنگ نامه توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری، متن در سال 93 در 512 صفحه انتشار یافته و مترجم آن فریبرز مجیدی است.

دو نسخه از این کتاب در کتابخانه مجلس به شماره ثبت 508187 و 508188 موجود است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: