از نمایش شاهنامه بایسنقری تا رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان در هفته میراث فرهنگی

1393/2/29 ۱۰:۲۴

  از نمایش شاهنامه بایسنقری تا رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان در هفته میراث فرهنگی

برنامه‌های هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه تشریح شد. محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی نمایش شاهنامه بایسنقری و رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته معرفی کرد.

برنامه‌های هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه تشریح شد. محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی نمایش شاهنامه بایسنقری و رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته معرفی کرد.

 

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی به همراه مدیرکل امور موزه‌ها، مدیرکل دفتر ثبت آثار، مدیرکل دفتر پایگاه‌های ثبت جهانی و مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها و بافت‌ها در نشست خبری با اصحاب رسانه برنامه‌های هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه را تشریح کرد.

معاون میراث فرهنگی این هفته را فرصت مناسبی برای نشر جنبه‌های مختلف میراث فرهنگی در جامعه دانست و عنوان کرد: در هفته میراث فرهنگی فرصت توسعه جریان‌سازی فرهنگی در جامعه فراهم است.

طالبیان با توجه به شعار ایکوم برای روز جهانی موزه که به نام «برقراری پیوندها» نامگذاری شده است، گفت: ما در این هفته تلاش می‌کنیم بین مردم محلی، سایت موزه‌ها و به‌ویژه کودکان و نوجوانان ارتباط مستمر برقرار کنیم.

در ادامه این نشست مدیران موزه‌های تهران به تشریح برنامه‌های خود در روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی پرداختند.

 

نمایش «شاهنامه بایسنقری» در کاخ گلستان

مدیر کاخ گلستان از نمایش شاهنامه بایسنقری در هفته میراث فرهنگی خبر داد و گفت: نمایش تعدادی از تابلوهای مینیاتورهای شاهنامه، آلبوم‌های بسیار قدیمی کاخ گلستان و اسناد مربوط به دوره قاجار، بخشی از برنامه‌های کاخ گلستان در هفته میراث فرهنگی است.

 

پروین ثقه‌الاسلام اظهار کرد: از نوروز سال 93 تعداد توریست‌هایی که به این مجموعه فرهنگی تاریخی مراجعه کرده‌اند بسیار افزایش یافته و در حال حاضر روزانه بین یک‌هزار تا دو هزار نفر از کاخ گلستان بازدید می‌کنند.

 

مدیر کاخ گلستان با اشاره به این‌که مرمت حوض‌های کاخ گلستان بر جذابیت‌های این مجموعه می‌افزاید، گفت: بیشترین بازدیدکنندگان کاخ گلستان از کشورهای اسکاندیناوی، کره، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا و ژاپن هستند.

 

رونمایی از کتاب «میراث جهانی ایران»

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی نیز در این نشست از برنامه‌های این اداره کل در هفته میراث فرهنگی خبر داد و عنوان کرد: همزمان با هفته میراث فرهنگی از کتاب «میراث جهانی ایران» که با تلاش و حمایت دفتر ثبت آثار تهیه شده رونمایی می‌شود. در این کتاب 16 اثر تاریخی ثبت جهانی شده در قالب یک کتاب به علاقه‌مندان عرضه شده است. نکوداشت میراث ناملموس مانند آیین نقالی و آیین پهلوانی از دیگر برنامه‌های ما در این هفته است.

 

رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان در کاخ سعدآباد

به مناسبت فرارسیدن هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه پرده‌هایی از بزرگترین و نفیس‌ترین قرآن جهان به خط استاد علی‌اکبر اسماعیلی قوچانی از 28 اردیبهشت تا 4 خردادماه در موزه خط و کتابت میرعماد واقع در مجموعه سعدآباد رونمایی خواهد شد.

 

این اثر نفیس به ابعاد 250 در 175 سانتی‌متر بر پارچه و به خط نسخ و ثلث جلی نوشته شده و تمام صفحات آن با شیوه‌های متفاوت هنر کتاب‌آرایی اسلامی با تذهیب مطلایی و آکریلیک تزیین شده است.

 

موزه آزادی و رونمایی از «نقشه جهان در عصر صفوی»

موزه آزادی نیز نشست «مجموعه‌داران» و مراسم قدردانی از مجموعه‌دار خصوصی «سحاب» را در 29 اردیبهشتبرگزار می‌کند و در کنار این برنامه از نقشه جهان در عصر صفوی در نمایشگاه نقشه از مجموعه خصوصی سحاب رونمایی می‌شود.

 

تجلی شاهنامه در فرش ایرانی بررسی می‌شود

برنامه «تجلی شاهنامه در فرش ایرانی» نیز 30 اردیبهشت در موزه فرش از ساعت 15 تا 18 برگزار می‌شود.

 

موزه ملی ایران و نمایشگاهی از کتاب‌های تخصصی باستان‌شناسی

موزه ملی ایران با مشارکت پژوهشکده باستان‌شناسی نمایشگاهی از یافته‌های باستان‌شناسی سال 91 مکشوفه از 19 محوطه تاریخی از سراسر کشور را برپا می‌کند و نیز به‌طور همزمان نمایشگاه جانبی از کتاب‌های تخصصی در زمینه باستان‌شناسی و تاریخ هنر توسط کتابخانه موزه برپا خواهد شد.

 

نمایشگاه تصاویری از مشاغل دوره قاجار از مجموعه خصوصی مهرداد اسکویی، نمایشگاه مینیاتور ایرانی، نقاشان فرانسوی با همیاری گالری شمس، معرفی موزه توپکاپی با همیاری موسسه شهر کتاب یونس امره و نمایشگاه عکس موزه توپکاپی از دیگر برنامه‌های موزه‌های تهران در هفته میراث فرهنگی است.

 

در پایان این نشست معاون میراث فرهنگی اسامی روزهای هفته میراث فرهنگی را نیز اعلام کرد. 28 اردیبهشت: موزه و میراث فرهنگی، 29 اردیبهشت: آموزش و میراث فرهنگی،30 اردیبهشت: رسانه و میراث فرهنگی، 31 اردیبهشت: کودک و میراث فرهنگی، یک خرداد: مفاخر ملی و میراث فرهنگی، 2 خرداد: میراث فرهنگ، هویت ملی و همگرایی اقوام و

3 خرداد: دفاع مقدس و میراث فرهنگی. 

 

ساعت کاری موزه‌ها در روز جهانی موزه (28 اردیبهشت) از ساعت 18 تا ساعت 21 افزایش می‌یابد و بازدید از موزه‌ها در این روز رایگان است.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: