جنگ‌های کثیف

1393/2/20 ۰۸:۱۷

جنگ‌های کثیف

«جرمی اسکاهیل» (Jeremy Scahill) در کتاب «جنگ‌های کثیف، جهان یک میدان جنگ است Wars. The World is a Battlefield) Dirty) داستان جنگی بی‌پایانی را روایت می‌کند و در دل‌ها وحشتی ایجاد می‌کند که تأثیرش مانند شوک الکتریکی بر بدن است. نویسنده در «جنگ‌های کثیف» هنر جنگیدن نوین در قلب نخستین قدرت جهان را به تصویر می‌کشد. وی در این کتاب روایت می‌کند که چگونه واشنگتن، در پاسخ به حملات 11 سپتامبر و جنگ با القاعده، روش نبردهای نظامی خود را تغییر داده است

 

 

جهان یک میدان جنگ است

 

دبا / محمود فاضلی: «جرمی اسکاهیل» (Jeremy Scahill) در کتاب «جنگ‌های کثیف، جهان یک میدان جنگ است Wars. The World is a Battlefield)  Dirty) داستان جنگی بی‌پایانی را روایت می‌کند و در دل‌ها وحشتی ایجاد می‌کند که تأثیرش مانند شوک الکتریکی بر بدن است. نویسنده در «جنگ‌های کثیف» هنر جنگیدن نوین در قلب نخستین قدرت جهان را به تصویر می‌کشد. وی در این کتاب روایت می‌کند که چگونه واشنگتن، در پاسخ به حملات 11 سپتامبر و جنگ با القاعده، روش نبردهای نظامی خود را تغییر داده است.

به عقیده نویسنده هر جنگی پایانی دارد. حتی بی‌پایان‌ترین درگیری‌ها، آن‌ها که گاه حتی ذهن منطقی قادر به درک آن نیست سرانجام روزی به پایان می‌رسند. حال یا از طریق امضای یک توافق‌نامه صلح یا از طریق پیروزی یکی از طرفین و نابودی طرف دیگر.  «رمی اسکاهیل» در این کتاب نگاه خود را روی تحرکات مخفیانه «ستاد فرماندهی مشترک عملیات‌های ویژه» متمرکز می‌کند. این ستاد تحت فرماندهی مستقیم کاخ سفید قرار داشته و مجوز قتل همه افراد را ضمن مصونیت قضائی (برای این کار) صادر می کند.

این روزنامه‌نگار آمریکایی در گزارشی حوادثی از کشورهای افغانستان تا یمن، پاکستان، سومالی و حتی ایالات متحده آمریکا؛ گفته‌های قربانیان این جنگ کثیف، خانواده‌های از هم‌پاشیده، زنان و مردانی که باید بین درد و جهاد در برابر آمریکا یکی را انتخاب کنند نقل می‌کند. نویسنده مسائل پشت پرده اين جنگ‌ها را كه به دور از چشم روزنامه نگاران يا نظارت كنگره و رسانه‌های عمومی رخ داده، افشا می‌کند. وی همچنین داستان تكان دهنده‌ای راجع به يك شهروند آمريكايی بازگو می‌کند كه توسط دولت كشور خود برای ترور مشخص شده است. نويسنده تلاش دارد ماهيت واقعی جنگ‌های كثيفی را که دولت آمريكا تلاش دارد مخفی بماند، افشا ‌کند.

کتاب جنگ کثیف نویسنده نیویورک تایمز، ما را به درون جنگ‌های مخفی جدید آمریکا می‌برد. سربازان در این جنگ به دستور کاخ سفید و شخص رئیس جمهور برای انجام هر کاری لازم در سطح جهان برای شکار کردن، دستگیری و یا کشتن افراد که به عنوان دشمنن تعیین شده است، آماده می‌شوند. این سربازان با هزاران نفر از کماندوهای مخفی در بیش از یک صد کشور فعالیت دارند. تامین مالی از طریق بودجه‌های سیاه و سفید، نیروهای عملیات ویژه انجام ماموریت، شرکت در قتل‌های هدفمند، ربودن و دستگیری افراد، بکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین و حملات موشکی کروز از دیگر اقدامات نیروهای آمریکایی است.

«جرمی اسکاهیل» روزنامه‌نگار و خبرنگار هفته‌نامه آمریکایی «نیشن» Nation)) و نویسنده کتاب «بلک‌واتر» (Blackwater) است. رمان یاد شده «بلک‌واتر: ظهور قدرتمندترین ارتش اجیر جهان»، به گزارش مراحلِ توسعه و تأسیس یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی نظامی می‌پردازد. وی پس از مشارکت در افشای برنامه «پریزم» (برنامۀ جاسوسیِ سرّی آمریکا)، مجله اینترنتی «اینترسپت» (به معنای رهگیری) را تأسیس کرد و در این مجله آنلاین بیشتر افشاگری‌های اسنودن را منتشر می‌کند. کتاب «جنگ‌های کثیف»، در غالب گزارش از سوی انتشارات «پابلیشرز ویکلی» منتشر شده و یکی از 10 کتاب برتر آمریکا در سال 2013 میلادی بوده است.

 

جنگ‌های کثیف

جرمی اسکاهیل

انتشارات: پابلیشرز ویکلی

نوبت اول: 2013

قیمت: 19 دلار

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: