فرهنگ، فلسفه و علوم انسانی

1393/10/6 ۱۲:۰۴

فرهنگ، فلسفه و علوم انسانی

«فرهنگ، فلسفه و علوم انسانی» سومین کتاب از دکتر رضا داوری اردکانی حاصل گفتگوهای وی با اهالی فرهنگ و رسانه است. این کتاب، مشتمل بر 20 مصاحبه است که در مجلات، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها منتشر شده است.

 

«فرهنگ، فلسفه و علوم انسانی» سومین کتاب از دکتر رضا داوری اردکانی حاصل گفتگوهای وی با اهالی فرهنگ و رسانه است.

این کتاب، مشتمل بر 20 مصاحبه است که در مجلات، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها منتشر شده است.

این مجموعه متضمن پاسخ به پرسش‌های گوناگون جمعی از فضلا و نویسندگان در باب مسائل زمان و زندگی در این کشور است چنانکه نویسنده در مقدمه کتاب تأکید می کند: «من و هم سخنانم به آنچه امروز می‌آید و فردا کهنه می‌شود و می‌رود نپرداخته‌ایم.»

کتاب «فرهنگ، فلسفه و علوم انسانی» مشتمل بر 20 مصاحبه است که 6 مصاحبه پیشتر در دفتری به نام «فلسفه در روزگار فروبستگی» به چاپ رسیده است. دیگر مصاحبه ها در مجلات، روزنامه ها و خبرگزاری های اطلاعات حکمت و معرفت، مهرنامه، خردنامه همشهری، نسیم بیداری، پنجره، روزنامه اعتماد، روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری مهر و خبرگزاری فارس و ... منتشر شده است.

عناوین گفتگوها عبارتند از:

یاد گذشته در محضر دوستان

زندگی، شعر و فلسفه

علم و اخلاق

آزادی قبل از قانون و آزادی بعد از قانون

داوری در ترازوی داوری

فلسفه دینی و فلسفه اسلامی

سیاستمداری و روشنفکری

مسائل زمان در نامه فرهنگ

بحثی در باب پایان تاریخ روشنفکری دینی

وضع فلسفه، علوم انسانی و فرهنگ در ایران

فلسفه در یک نگاه

فلسفه ایرانی

فلسفه معاصر ایران

علوم انسانی جدید در ایران

آسیب شناسی علوم انسانی

افق‌های پیش رو

فلسفه ورزش

فرتبال در جهان و ایران

مسئله ای به نام کپی رایت و انتخاب سوم

یاد دوست (یاد مرحوم آقای دکتر حسن حبیبی)

استاد داوری اردکانی در بخشی از مقدمه کتاب می نویسد: «من سعی کرده ام اگر از سیاست و روشنفکری و علوم انسانی و ورزش و تعلیم و تربیت و ... می گویم، بی تکلف باشم و مسائل را چنانکه هست و در چشممان می آید و نه به صورتی که در اوهام نقش بسته است ببینم و آنها را از حجابهای ضخیم توهم که در آنها پیچیده شده است تا حدی که می توانم بیرون آورم. ما در مورد فلسفه و عقل و پیشرفت و علم و پژوهش و بخصوص علوم انسانی گرفتار تصدیقهای بلاتصور هستیم و خطر بزرگ آن است که می خواهیم این مسائل و بطور کلی مسئله حقیقت را در کوچه و خیابان و با تصدیق و تأیید همگانی حل کنیم. درک کوچه و خیابان اهمیت دارد اما ملاک و میزان همه چیز نیست؛ کوچه و خیابان باید سالم باشد و بکوشیم پاکیزگی اش حفظ شود. ولی مسائل عقل و علم و تاریخ را باید در زاویه های تفکر و دانایی تحقیق و حل کرد.

رئیس فرهنگستان علوم در بخش دیگری از مقدمه آورده است: «مطالبی که در این دفتر آمده است، دشوار نیست، اگر کسانی آن را دشورا می یابند این دشواریابی به عادات فکری ما باز می گردد. ما دوست نمی داریم ساده باشیم و به سادگی با امور و قضایا مواجه شویم، بلکه از هر چیزی تصوری می سازیم و با تصورات خود مشغول می شویم. مثلاً اگر از ما در باب علم یا روشنفکری می پرسند چشممان را باز نمی کنیم که ببینیم علم چیست و کجاست و چه می کند و روشنفکر کیست، بلکه با تصوری که از علم و روشنفکری داریم در باب علم موجود و گذشته حکم می کنیم.

فلسفه سخن خلاف آمد عادت است. این سخن اگر دشورای دارد، دشورای آن را به ذات آن نسبت نباید داد بلکه چون عادت آنرا برنمی تابد دشورار می نماید. من در این گفتگوها بر وفق روش و رویه خود سعی کرده ام که چشم باز کنم و مستقیماً به سوی اشیاء و قضایا بروم و آنچه را می بینم و می یابم گزارش کنم. به این جهت است که فکر می کنم سخنم ساده است. امیدوارم پر اشتباه نکرده باشم.»

این کتاب نگاشته دکتر رضا داوری اردکانی در 488 صفحه و در سال 93 از سوی انتشارات سخن منتشر شده است و با شماره ثبت 527338 در کتابخانه مجلس موجود است.

کتابخانه مجلس شورای اسلامی

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: