بررسی تطبیقی ریشه مضامین اجتماعی در شعر چهارتن از شعرای مهجر

1394/12/24 ۱۲:۲۸

بررسی تطبیقی ریشه مضامین اجتماعی در شعر چهارتن از شعرای مهجر

کتاب بررسی تطبیقی ریشه مضامین اجتماعی در شعر چهارتن از شعرای مهجر (ایلیا ابوماضی، امین ریچانی، رشید سلیم خوری، فوزی معلوف)



 

کتاب بررسی تطبیقی ریشه مضامین اجتماعی در شعر چهارتن از شعرای مهجر (ایلیا ابوماضی، امین ریچانی، رشید سلیم خوری، فوزی معلوف)

با مقدمه ناهده فوزی، تألیف منصوره شیرازی، انتشارات تهران: طراوت، 256 ص.، شمارگان 500 نسخه، نوبت اول چاپ 1393، با قیمت 18000 تومان روانه بازار گردید.

کتاب حاضر به بررسی تطبیقی ریشه‌ها و آبشخورهای مضامین اجتماعی در شعر چهار تن از شعرای مهجر، ایلیا ابوماضی، امین ریحانی دو شاعر لبنانی مهجر شمال «آمریکای شمالی» و رشید سلیم خوری، فوزی معلوف دو شاعر لبنانی مهجر جنوب «برزیل» پرداخته است. کتاب فوق نتیجه سه ساله نگارنده، در جهت شناساندن سه مضمون مشترک اجتماعی در دیوان چهار شاعر مورد نظر لبنانی است که به دلایل مختلف به قاره آمریکا مهاجرت کردند. با توجه به اختلاف محیط‌شان سه مضمون مشترک در دیوان هر چهار شاعر وجود دارد، که تأثیر اختلاف محیط و شرایط در نوع نگاه آنان مشهود است که نگارنده ضمن توجه به اختلاف شرایط و محیط دو مقصد هجرت، در چهارچوب یک بررسی تطبیقی، سه مضمون اجتماعی «مشترک» نزد این چهار شاعر را به تحلیل و نقد کشانده است. این مضامین مشترک اجتماعی عبارتند از «وطن»، «فقر» و«ظلم ستیزی».

این کتاب در چهار فصل و به شرح زیر تدوین شده است:

در فصل اول به بررسی اوضاع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ادبی لبنان در قرن نوزدهم و بررسی دلایل و زمینه‌های مهاجرت شعرای لبنانی پرداخته می‌شود.

فصل دوم: به بررسی فعالیت‌های ادبی و حال و هوای شعری شعرای مهاجر لبنانی پس از مهاجرتشان به جامعه جدید «آمریکای شمالی» و «برزیل می‌پردازد؛ و با تأسیس دو انجمن «الرابطه القلمیه» و «العصبه الاندلسیه»؛ همچنین وضعیت مطبوعات، نشریات و دیوان های منتشر شده آنان بررسی و ارزیابی می‌شود.

فصل سوم: مروری مختصر بر زندگی‌نامه چهار تن از شاعران مهاجر لبنانی ایلیا ابو ماضی، امین ریحانی دو شاعر مهجر «آمریکای شمالی » و رشید سلیم خوری، فوزی معلوف دو شاعر مهجر جنوب «برزیل» می‌باشد . در این فصل سعی شده تا خواننده با آثار و مجموعه‌های شعری هریک از این چهار شاعر آشنا شوند.

فصل چهارم: به بررسی تطبیقی ریشه سه مضوم اجتماعی مشترک یعنی وطن، فقر، ظلم‌ستیزی نزد چهار شاعر لبانی در دو محیط مهجر شمال « آمریکای شمالی » و مهجر جنوب «برزیل» می‌پردازد. نگارنده بر اساس مطالعه و بررسی آثار و مجموعه اشعار هریک از شاعران نامبرده شعرهایی را که دلالت بر نگاه و موضع این شاعران در رابطه با مسائل اجتماعی و معضلات فرهنگی، اقتصادی جامعه لبنان، کشورهای عربی و سرزمین های شرقی تفکیک نموده و به شرح همراه با رائه شواهد شعری می پردازد. امید است که مورد توجه خوانندگان محترم قرار گیرد.

منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: