خليج‌فارس از ديرباز تا كنون

1393/4/16 ۱۱:۳۰

خليج‌فارس از ديرباز تا كنون

کتاب «خليج‌فارس از ديرباز تا كنون» تأليف و تحقيق احمد اقتداری که از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر گردیده است بی‌شک از کتب ماندگار در موضوع خلیج فارس است. خليج فارس دريای پرماجرای ايرانی، پس از پنج هزار سال جنگ و ستيز در اين گهواره تمدن، با آغاز قرن بيستم ميلادی و در حدود يكصد سال پيش مورد توجه سياست‌های فرهنگی، اقتصادی و سياسی بيشتر ملل پرآوازه جهان واقع شده است. ايران يعنی مادر بوم كهن اين دريای پرماجرا، از حدود يكصد سال پيش در گير و دار كشمكش‌های سياسی و فرهنگی با دول همسايه عرب خود و استعمارگران اروپايی، روسی و آمريكايی واقع شده است. در سال‌های اخير با جنگ‌ها و درگيری‌های نظامی، مناقشات نفتی و دروغ پردازی‌های فرهنگی، ملل همسايه و غير همسايه مصرانه كوشش كردند كه نام خليج فارس را به نام خليج عربی تحريف كنند و منافع ملی و اقتصادی و سياسی و فرهنگی چند هزار ساله ما را در خليج فارس مورد تعرض قرار دهند.

 

 

دبا/محمود فاضلی: کتاب «خليج‌فارس از ديرباز تا كنون»  تأليف و تحقيق احمد اقتداری که از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر گردیده است بی‌شک از کتب ماندگار در موضوع خلیج فارس است. خليج فارس دريای پرماجرای ايرانی، پس از پنج هزار سال جنگ و ستيز در اين گهواره تمدن، با آغاز قرن بيستم ميلادی و در حدود يكصد سال پيش مورد توجه سياست‌های فرهنگی، اقتصادی و سياسی بيشتر ملل پرآوازه جهان واقع شده است. ايران يعنی مادر بوم كهن اين دريای پرماجرا، از حدود يكصد سال پيش در گير و دار كشمكش‌های سياسی و فرهنگی با دول همسايه عرب خود و استعمارگران اروپايی، روسی و آمريكايی واقع شده است. در سال‌های اخير با جنگ‌ها و درگيری‌های نظامی، مناقشات نفتی و دروغ پردازی‌های فرهنگی، ملل همسايه و غير همسايه مصرانه كوشش كردند كه نام خليج فارس را به نام خليج عربی تحريف كنند و منافع ملی و اقتصادی و سياسی و فرهنگی چند هزار ساله ما را در خليج فارس مورد تعرض قرار دهند.

از زمان جنگ کانال سوئز (1968 میلادی) اصطلاح مجعول و غیرواقعی و غیرمستدل برای نام خلیج فارس برای نخستین بار بر زبان سرهنگ جمال عبدالناصر جاری شد و اعراب سواحل جنوبی خلیج فارس با عداوت و لجاجت خاص از آن سرهنگ مغرض پیروی کردند و تا به امروز این نام مجعول را برای خلیج فارس را به کار بردند. این مشاجره لفظی بین ایرانیان و عرب‌های سواحل جنوبی خلیج فارس موجب ظهور نابسامانی‌ها و ناهنجاری های فراوان در روابط سیاسی و بازرگانی بین ایران و کشورهای سواحل جنوبی خلیج فارس گشته است.

مسائلی همچون تشکیل امارات متحده عرب، بازگشت جزایر ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی منصوبه انگلستان به مادر بوم خود ایران، ملی شدن صنعت نفت ایران، تحولات سیاسی و بازرگانی منطقه خلیج فارس، گفتگوها، جنگ و صلح در منطقه، جنگ‌های نظامی در منطقه و ادعاها و مخالف خوانی‌های کشورهای عرب همسایه و غیر همسایه ایران در باره جزایر خلیج فارس، مسائل بازرگانی و دریانوردی، مسائل نفت و حمل و نقل نفت از خلیج فارس، مسائل فرهنگی و مدنی منطقه خلیج فارس، همه در طول زمان و متناسب با تحولات دوران، مسائلی آفریده‌اند که موجب کشمکش‌ها و بروز حوادث و وقایع جدید در خلیج فارس شده‌اند و خلیج فارس را پس از پنج هزار سال جنگ و ستیز که در این  گاهواره تمدن رخ داده  و در سنگ نبشته ها و تواریخ مکتوب آشوری، بابلی، کلدانی، ایلامی و هخامنشی و یا به زبان‌های اروپایی ثبت و ضبط شده است، بر سر زبانها انداخته و میدانی برای بحث و جدل‌های سیاسی و منازعات نفتی و بازرگانی و جنگ‌های نظامی و برخوردها و حمله و هجوم‌های وحشتناک تکنیکی شگفت انگیز به وجود آورده است.

 تحقيق حاضر مجموعه‌ای است از مطالبی درخصوص آداب و رسوم، تجارت، كشتيرانی، وضع سياسی و حكومتی، مسائل جغرافيايی و اوضاع اجتماعی، راه‌ها و خطوط ارتباطی، مداخلات انگلستان و روسيه در خليج فارس، اثرات انقلاب مشروطيت در خليج فارس و... كه مولف در اين اثر تلاش داشته است با تحقيقی جامع اين مباحث را مورد بررسی قرار دهد. كتاب 420 صفحه ای «خليج‌فارس از ديرباز تا كنون» حاوی مجموعه‌ای از مطالب متفرقه درباره آداب و رسوم، تجارت، كشتيرانی، وضع سياسی و حكومتی، مسايل جغرافيايی و اوضاع اجتماعی، راه‌ها و خطوط ارتباطی، مداخلات انگلستان و روسيه در خليج‌فارس است.

مولف كه كتاب و رسالات تحقيقی بسياری درباره خليج‌فارس و دريای عمان و سرزمين‌های دوسوی اين دو دريا نوشته است، خود شاهد و ناظر عينی وقايع و حوادث اين سرزمين‌ها در محل وقوع بوده و آنچه را از زبان ديگران شنيده يا از كسی نقل قول كرده، دقيق، مستند و نزديك به واقع است و از منظر مطالعات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سياسی آن سرزمين‌ها در طول سده پيشين قابل اعتماد است.

احمد اقتداری دارای بيش از 30 عنوان تاليف در موضوعات فرهنگی و ادب و خليج فارس است كه از جمله آنها می‌توان به «بندرعباس و خليج فارس»، «صيد مرواريد در خليج فارس»، «تاريخ مسقط و عمان و بحرين و روابط آن با ايران»، «سرگذشت كشتيرانی ايران»، «آثار باستانی سواحل و جزاير خليج فارس و دريای عمان» و... اشاره كرد.

 

خليج‌فارس از ديرباز تا كنون

احمد اقتداری

انتشارات: امیرکبیر

قیمت: 8 هزار تومان

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: