نامگذاری روز خلیج فارس از نگاه مسجد جامعی و نسبت آن با نمایشگاه کتاب

1393/2/16 ۰۹:۳۰

نامگذاری روز خلیج فارس از نگاه مسجد جامعی و نسبت آن با نمایشگاه کتاب

رییس شورای شهر تهران در نشست بررسی روند نامگذاری روز خلیج فارس گفت: نامگذاری این روز نسبت مستقیمی با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب دارد. احمد مسجدجامعی در این نشست که با حضور جمعی از استادان تاریخ و جغرافیای کشور برگزار شد افزود: در زمان تصدی ام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور جلوگیری از برخی تحرکات برای جعل عنوان خلیج فارس تصمیم به نامگذاری روزی به نام روز ملی خلیج فارس گرفته شد.

 

رییس شورای شهر تهران در نشست بررسی روند نامگذاری روز خلیج فارس گفت: نامگذاری این روز نسبت مستقیمی با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب دارد.

احمد مسجدجامعی در این نشست که با حضور جمعی از استادان تاریخ و جغرافیای کشور برگزار شد افزود: در زمان تصدی ام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور جلوگیری از برخی تحرکات برای جعل عنوان خلیج فارس تصمیم به نامگذاری روزی به نام روز ملی خلیج فارس گرفته شد.

وی اضافه کرد: در آن زمان تصمیم بر این بودکه تمام کتاب های خارجی که عنوان خلیج همیشه فارس را جعل کرده باشد از حضورشان در نمایشگاه کتاب جلوگیری شود

رییس شورای شهر تهران با اشاره به جعل عنوان خلیج فارس توسط نشریه زیست محیطی نشنال ژئوگرافیک و شبکه خبری الجزیره اظهار داشت: در آن زمان با این نشریه برخورد شد و سپس نمایندگی شبکه الجزیره در تهران به حالت تعلیق درآمد.

مسجدجامعی با بیان اینکه این رویکرد وزارت ارشاد در آن زمان با مخالفت هایی مواجه شد تصریح کرد: برای اینکه نام تاریخی و جاویدان خلیج فارس مورد خدشه قرار نگیرد تصمیم گرفته شد یک روز ملی برای این منطقه تاریخی و ملی انتخاب شود.

این فعال حوزه فرهنگ و هنر کشور سپس به روند انتخاب روز ملی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: براساس استعلام از گروه تاریخ دانشگاه تهران روز بیرون راندن پرتغالی ها از خلیج فارس مبنای نامگذاری قرار گرفت و به دنبال آن نیز شورای فرهنگ عمومی روز دهم اردیبهشت ماه هر سال را به عنوان روز ملی خلیج فارس انتخاب کرد.

به گفته وی انتخاب روز ملی خلیج فارس مورد حمایت، پشتیبانی و توجه همه گروه ها ، نهادها و آحاد ملت ایران قرار گرفته است.

در ادامه این نشست محمد صفی نژاد از استادان حوزه علوم اجتماعی نیز با بیان اینکه نام خلیج فارس در روایات مذهبی نیز بدان اشاره شده است گفت: از آغاز بشریت تاکنون چهارمکتب جغرافیایی شکل گرفته که موسس همه آنها ایرانیان بودند.

وی افزود: این مکاتب متفق القول نقشه های جغرافیایی تهیه کردند که همگی بر نام خلیج فارس تاکید دارند.

صفی نژاد سپس با بیان اینکه در قرن چهارم میلادی شخصی به نام استخری از جغرافی دانان ایرانی نقشه جامعی از خلیج فارس تهیه کرده است گفت: به دنبال این حرکت در سراسر دنیای اسلام این نقشه و کتاب های استخری به زبان های مختلف ترجمه و منتشر شد که در همه آنها بر نام خلیج فارس تاکید شده است.

همچنین در این نشست صفورا برومند از اساتید تاریخ کشور درخصوص اسناد مربوط به قرن هجدهم برای خلیج فارس گفت: خلیج فارس از معروفترین و قدیمی ترین راه تجارت دریایی است که مابین آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه خلیج فارس در پنج قرن اخیر نقش حیاتی را در حوزه های سیاسی و اقتصادی ایفا کرده است اظهار داشت: از قرن شانزدهم میلادی به بعد توجه کشورهای مختلف به خلیج فارس جلب شد خصوصا کشورهای اروپایی که نیازمند کالاهایی بودند که باید از مسیر خلیج فارس حمل می شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد:از قرن هجدهم که اوج ارتباطات به شمار می رود خلیج فارس عنصر تعیین کننده ای در تجارت جهانی به شمار آمد و بر این اساس کشور بریتانیا به این نتیجه رسید که برای موفقیت در این تجارت تسلط بر خلیج فارس می تواند موثر باشد.

به گفته وی براساس اسناد منتشر شده و موجود کشور بریتانیا این حوزه از جهان را به عنوان خلیج فارس در اسناد خود ذکر کرده است.

برومند همچنین با بیان اینکه در قرن هجدهم سه گزارش مفصل توسط کارگزاران بریتانیایی تهیه شد گفت: این گزارش ها به یک هویت اجتماعی خلیج فارس تاکید دارند.

خبرگزاری ایبنا

وی اضافه کرد: در آرشیو وزارت امور خارجه کشورمان نیز حدود 319 جلد تصویر از خلیج فارس وجود دارد که همگی آنها می تواند مبنای استدلال ما برای اثبات نام این حوزه جغرافیایی قرار گیرد.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: