مسجد جامعی: مدرسه دارالفنون به موزه تعلیم و آموزش تبدیل شود

1392/12/10 ۲۳:۲۸

مسجد جامعی: مدرسه دارالفنون به موزه تعلیم و آموزش تبدیل شود

امروز پیشنهاد دادیم این مدرسه به موزه تبدیل شود، زیرا که محیط بسیار خوبی برای تبدیل شدن به موزه تعلیم و آموزش است. در حقیقت 24 رشته از این مدرسه آموزششان آغاز شده است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه برنامه کشف تهران خود، امروز با حضور در منطقه 12 و بازدید از مدرسه دارالفنون، گفت: این مدرسه قدیمی‌ترین مدرسه نظام آموزشی جدید ایران است و تبدیل شدن آن به موزه تعلیم و آموزش، می‌تواند در حفظ و نگهداشت آن اقدام موثری باشد.

احمد مسجد جامعی با اشاره به تاسیس مدرسه دارالفنون توسط وزیر اعظم ناصرالدین‌ شاه (امیرکبیر)، گفت: 13 روز پس از تاسیس این مدرسه، امیرکبیر در حمام فین کاشان کشته می‌شود.

وی افزود: این بنا توسط میرزا رضا مهندس کاشی برای نخستین بار طراحی می‌شود و بعدها توسط مارکوف بازسازی می‌شود؛ ولی نمادهای گذشته آن در این بازسازی حفظ می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: این مدرسه در بسیاری موارد، عنوان نخستین‌ها را در خود جای داده است؛ از جمله اولین عکاسخانه، چاپخانه (چاپ سنگی) و اولین زورخانه را در خود جای داده است.

مسجد جامعی با اشاره به صدور اولین مجوز تشریح در این مدرسه، گفت: دارالفنون در حقیقت کارکرد دانشگاهی داشته است؛ به طوری که اولین کتاب‌های پزشکی متعلق به پولاک نیز در این مدرسه نوشته شده است.

وی تاکید کرد: نخستین تئاتر نیز توسط معلمان خارجی این مدرسه به عنوان بازیگر اجرا شد .

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به 25 وزیر آموزش و پرورش و 9 نخست‌وزیر در میان فارغ‌التحصیلان مدرسه دارالفنون،‌ گفت: بسیاری از بنیانگذاران نظام آموزش و پرورش ایران فارغ‌التحصیل این مدرسه بوده‌اند. بسیاری از تاسیسات از این مدرسه به دانشگاه تهران منتقل شده است و حتی نخستین شهردار تهران هم در این مدرسه آموزش دیده است.

مسجد جامعی در خصوص مرمت بنای مدرسه دارالفنون نیز گفت: در حال حاضر کارهایی انجام شده و کارهایی نیز باقی مانده است. امروز پیشنهاد دادیم این مدرسه به موزه تبدیل شود، زیرا که محیط بسیار خوبی برای تبدیل شدن به موزه تعلیم و آموزش است. در حقیقت 24 رشته از این مدرسه آموزششان آغاز شده است. اشیای مختلفی نیز در این مدرسه وجود دارد که باید در حفظ و نگهداری آنها تلاش کرد؛ از جمله قدیمی‌ترین عکس امیرکبیر که حدود 60 سال پیش مرمت شده است.

وی با اشاره به وجود اولین زورخانه در این مدرسه، گفت: این زورخانه که حتی پهلوان تختی نیز در آن تمرین می‌کرده است، با قولی که شهردار منطقه 12 داده‌اند، در آینده نزدیک احیاء می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص ترمیم ساختمان دارالفنون، تاکید کرد: از لحاظ فنی روابط سازمان میراث فرهنگی در برخی مرمت‌ها توسط آموزش و پرورش که این ساختمان در اختیار آن بوده، رعایت نشده است. من با مشاور طرح صحبت کرده‌ام و ایشان اظهار می‌کردند که مرمت‌هایی که در گذشته بر روی این بنا انجام شده، مطابق ضوابط سازمان میراث فرهنگی نبوده است. این بنا با آجر و چوب طراحی شده و در حال حاضر قسمت‌هایی در آن ایجاد شده که با روح این بنا سازگار نیست.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: