نامورمطلق:تبدیل ایران به کانون‌تصمیم‌گیرندگان صنایع‌دستی جهان

1394/12/3 ۱۰:۰۶

نامورمطلق:تبدیل ایران به کانون‌تصمیم‌گیرندگان صنایع‌دستی جهان

تلاش ایران برای به دست‌آوردن قطب تولید و بازار فروش صنایع‌دستی موضوعی است که درچند سال اخیر به صورت جدی از سوی معاونت صنایع‌دستی دنبال می‌شود؛ بازاری که در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی در دولت گذشته رونق خود را از دست داد. اما حالا بهمن نامور‌مطلق، معاون صنایع‌دستی کشور، افق و آینده خوبی را برای صنایع‌دستی و تولید‌کنندگان متصور شده و از تبدیل ایران به کانون تصمیم‌گیرندگان صنایع‌دستی جهان در سال 95 خبر داده است.


 


تلاش ایران برای به دست‌آوردن قطب تولید و بازار فروش صنایع‌دستی موضوعی است که درچند سال اخیر به صورت جدی از سوی معاونت صنایع‌دستی دنبال می‌شود؛ بازاری که در سال‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی در دولت گذشته رونق خود را از دست داد. اما حالا بهمن نامور‌مطلق، معاون صنایع‌دستی کشور، افق و آینده خوبی را برای صنایع‌دستی و تولید‌کنندگان متصور شده و از تبدیل ایران به کانون تصمیم‌گیرندگان صنایع‌دستی جهان در سال 95 خبر داده است. او که دیروز با تولیدکنندگان برتر بزرگ 31 استان کشور دیدار داشت، راه‌اندازی و توجه به واحدهای بزرگ و تشویق این واحدها را به معنای کم‌رنگ کردن واحدهای کوچک ندانست و گفت: «معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی حمایت‌های جدی‌تری از این واحدها را به همراه برنامه‌های ویژه برای آنها در نظر دارد. حمایت از واحدهای بزرگ برای این است که در کشور بتوانیم در حوزه سفارش‌های بزرگ همکاری و فعالیت داشته باشیم.»
او با بیان اینکه واحدهای بزرگ تولیدی باید در این برهه از زمان با هم‌افزایی دست در دست هم داده و به فکر تولید انبوه و صادرات کالای باکیفیت باشند، گفت: «ما رقیبان‌مان داخل کشور نیستند، بلکه در خارج از کشور حضور دارند که با تولیدات انبوه و کالاهای مرغوب می‌توانیم در عرصه جهانی با آنها به رقابت بپردازیم.»
نامور‌مطلق، ضعف در تولید را مانع جدی صادرات خواند و گفت: «واحدهای تولیدی انبوه باید با هم‌افزایی به شناسایی بازارهای بزرگ جهانی و رشد صادرات کشور کمک کنند.»
نامورمطلق، ضعف در تولید را یکی از جدی‌ترین موانع صادرات کالای کشور عنوان کرد و گفت: «ضعف در این حوزه یعنی تولید باعث سرریزشدن در سایر حوزه‌ها و به مراتب تضعیف آنها می‌شود، بنابراین اگر حوزه تولید رونق بخشیده شود، این حوزه شاهد رشد و رونق و همچنین مخاطبان فراوانی در داخل و خارج خواهد شد.»
نامورمطلق چهار محور اصلی قابل‌توجه در امر تولید؛ اصالت، قیمت، زیبایی و کارایی را مهم‌ترین آیتم نظم‌بخشی در تولیدات عنوان کرد و گفت: «با این چهار محور شاهد شکوفایی صنایع‌دستی کشور خواهیم بود.»
در ادامه این نشست تولید‌کنندگان از مشکلات فعالیت در این حوزه گفتند. غلامعلی فیض‌اللهی، تولید‌کننده مینا از استان اصفهان در این نشست دغدغه خود را این‌گونه بیان کرد: «بهتر است به دنبال واقعیت‌ها برویم. دولت فعلی و قبلی تزی دارند که می‌گویند تولیدکننده خودش باید همه کارهایش را انجام دهد، درحالی که در کشورهای دیگر چنین نیست و از تولیدکنندگان‌شان حمایت می‌کنند.»
فیروز عظیمی، تولید‌کننده گلیم از کرمانشاه نیز گفت: «زمانی که مشکل ساختاری داریم، چطور می‌توانیم به بحث اصلی در چنین نشستی بپردازیم؟ ما هنوز مشکل صدور مجوز داریم و در کرمانشاه کارگاه‌های گلیم را پلمب می‌کنند و اتاق اصناف می‌گوید طبق ماده 91 صنایع‌دستی حق صدور مجوز ندارد.»
در این نشست سایر تولید‌کنندگان صنایع‌دستی استان‌های دیگر هم مشکلات خود را به‌طور کامل توضیح دادند و از مسئولان صنایع‌دستی کشور خواستند هرچه زودتر برای رفع این مشکلات و موانع چاره‌ای بیندیشند.»


منبع:فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: