بزرگان ادب در تاجیکستان یاد سعدی را گرامی داشتند

1393/2/2 ۱۳:۱۱

بزرگان ادب در تاجیکستان یاد سعدی را گرامی داشتند

بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی شاعر بزرگ قرن هفتم با حضور شخصیت های فرهنگی تاجیکستان، مقامات سفارت ایران و افغانستان و اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی با همکاری مشترک کتابخانه ملی تاجیکستان و رایزنی فرهنگی کشورمان عصر دوشنبه برگزار شد.

 

بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی شاعر بزرگ قرن هفتم با حضور شخصیت های فرهنگی تاجیکستان، مقامات سفارت ایران و افغانستان و اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی با همکاری مشترک کتابخانه ملی تاجیکستان و رایزنی فرهنگی کشورمان عصر دوشنبه برگزار شد.

ویکتوریا شیروشکوا استاد دانشگاه اسلاویانی تاجیکستان و روسیه در این همایش با مقایسه آثار سعدی و الکساندر سِرگِیویچ پوشکین شاعر و نویسنده روسی گفت: آثار سعدی حقیقتا واقعی هستند که از زندگی و روزگار مردم سرچشمه می گیرد و برای همین در بین مردم محبوبیت پیدا کرده است.

وی گفت: سعدی و پوشکین هر دو اندیشه های عالی و واقع بینانه را بیان کردند که با زندگی مردم ارتباطی ناگسستنی دارد.

شیرشکوا تصریح کرد: پوشکین به آثار شرق بخصوص حافظ و سعدی شیرازی نظر بیشتری داشت و در حقیقت از دیدگاه پوشکین شرق همان سعدی بود.

نوروز ستار اف استاد دانشگاه تجارت تاجیکستان هم گفت: پند و اندرز این ابرمرد در ادبیات جایگاه ویژه ای دارد و واقعا نصایح و پندهای سعدی در هدایت انسان ها حائز اهمیت است و بدون شک هیچ کسی در بیان پند و اندرز به پای وی نخواهد رسید.

پروفسور عبدالنبی ستار زاده استاد دانشگاههای تاجیکستان نیز با اشاره به سفرهای چند سال پیش خود برای حضور در مراسم های شخصیتهایی مثل سعدی، خیام و فردوسی در تهران گفت: سعدی از شناخته ترین و شاخصترین شخصیت در ادبیات است و از او به عنوان ناصح بزرگ هم نام می برند.

حوری نسا علیزاده، معاون رئیس کتابخانه ملی تاجیکستان نیز در این مراسم گفت: سعدی شیرازی در بین مردم سه کشور فارسی زبان ایران ، تاجیکستان و افغانستان محبوبیت زیادی دارد و به همین خاطر فارسی زبانان از سعدی به عنوان یک شخصیت بزرگ روحانی و برحسته نام می برند.

وی گفت: امروز آثار ممتاز این دانشمند شعر و ادب فارسی در مدارس عالی و مدارس همگانی این کشور تعلیم داده می شود و در فرهنگستان علوم و دانشگاهها هم آثار و تالیفات وی مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد.

محمد حسن صنعتی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز گفت: سعدی شیرازی از بزرگترین شاعران تاریخ ادبیات فارسی و تاجیک در ایجاد آثار نظمی و نثری نظیر ندارد.

وی گفت: ما سعدی را سالک راه حقیقت و طریقت می گوییم به این خاطر که وی برای دریافت حقیقت سفرهای طولانی به اقصی نقاط عالم داشت.

صنعتی تصریح کرد: امروزه از سعدی بوستان و گلستان و کلیات غزلیات باقی مانده است که تا به امروز ارزش خود را حفظ کرده است.

وی گفت: در امر تتبع، بسیاری از شاعران از پند و اندرزهای اخلاقی سعدی پیروی کردنده اند.

رایزن فرهنگی ایران گفت: سعدی از الگوهای نسل انسان است بطوری که سخنانش در نزد مردم از جایگاه خاص و والایی برخوردار است و آثار وی چراغ هدایت برای مردم خواهد بود.

صنعتی افزود: سعدی در آثارش از کلمات و عبارتهای رایج در کشورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان و چند کشور آسیای مرکزی استفاده می کرد و به همین خاطر در بین همه مردم این کشورها از محوبیت خاصی برخوردار است.

وی پیشنهاد کرد آثار سعدی در دانشگاهها و مدارس به طور کامل تدریس شود و آثار وی برای هدایت مردم تهیه شود. ˈجوره بیک نظری اف عضو فرهنگستان علوم جمهوری تاجیکستان هم گفت: شایسته بود که چنین مراسمی با حضور شخصیتها و دانشمندان مطرح سه کشور ایران و تاجیکستان و افغانستان برگزار شود.

در این مراسم دانش آموزان ایرانی مجتمع آموزشی ایرانی امام صادق (ع) و چند دانش آموز تاجیک به مشاعره پرداختند و همچنین دانشجویان دانشگاه اسلاویانی اشعار سعدی را به سه زبان روسی ، ترکی و فارسی قرائت کردند.

این مراسم با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار شد.

روز اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایران و همزمان با سالروز تولد ابومحمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله ملقب به سعدی شیرازی شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری که فرهنگ شناسان او را به عنوان استاد سخن فارسی می شناسند، روز سعدی نام گرفته است.

تاریخ ولادت سعدی به قرینه سخن او در گلستان در حدود سال 606 هجری است. در کشور تاجیکستان، سعدی از محبوبیت ویژه ای برخوردار است و کتاب های بوستان و گلستان او از جمله کتاب های مورد علاقه مردم تاجیک است. هر سال مدارس عالی و فرهنگستان تاجیکستان کنفرانس های علمی زیادی در خصوص اشعار این شاعر بزرگ ایرانی برگزار می کنند.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: