حداد عادل: زبان شیوای سعدی برای فارسی یک رسانه است

1393/2/2 ۱۲:۳۹

حداد عادل: زبان شیوای سعدی برای فارسی یک رسانه است

رئیس بنیاد سعدی گفت: سعدی در طول تاریخ آموزگار زبان فارسی بوده و زبان شیوای او برای ادبیات فارسی یک رسانه محسوب می شود. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا غلامعلی حداد عادل امروز (دوشنبه) در نشست خبری نخستین سالگرد تاسیس بنیاد سعدی اظهار داشت: بنیاد سعدی وظیفه ای در زمینه پژوهش در آثار این شاعر بزرگ ندارد و وظیفه آن آموزش زبان فارسی به خارجی ها و ایرانیان ساکن خارج از کشور است.

 

رئیس بنیاد سعدی گفت: سعدی در طول تاریخ آموزگار زبان فارسی بوده و زبان شیوای او برای ادبیات فارسی یک رسانه محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا غلامعلی حداد عادل امروز (دوشنبه) در نشست خبری نخستین سالگرد تاسیس بنیاد سعدی اظهار داشت: بنیاد سعدی وظیفه ای در زمینه پژوهش در آثار این شاعر بزرگ ندارد و وظیفه آن آموزش زبان فارسی به خارجی ها و ایرانیان ساکن خارج از کشور است.

وی که همزمان با سالگرد تولد سعدی سخن می گفت ادامه داد: علت انتخاب نام سعدی برای این بنیاد این است که او در طول تاریخ آموزگار فارسی در میان فارسی زبانان و غیر فارسی زبانان بوده است.

حداد عادل گفت: پس از آغاز به کار بنیاد ، شورای علمی بنیاد سعدی با حضور 16 نفر از صاحبنظران و متخصصان آموزش زبان و ادبیات فارسی تشکیل شد تا خط مشی علمی و شیوه های کار بنیاد را بررسی و تصویب کند.

وی افزود: علاوه بر آن باتوجه به نیازهای موجود در کشورهای دیگر، شوراهای راهبردی کشوری و منطقه ای مختلف تشکیل شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یکی از برنامه های ما در بنیاد سعدی ارتباط با دیگر موسساتی است که در زمینه آموزش زبان فارسی تجربه دارند.

وی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی، موسسه لغتنامه دهخدا ، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، سازمان صداوسیما و وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری را ازجمله این نهادها برشمرد.

حداد عادل گفت: تلاش می کنیم اطلاعات لازم برای آموزش زبان فارسی به ایرانیان مقیم خارج از کشور را ثبت کنیم. بعلاوه اساسنامه 20 موسسه مشابه در دنیا را بررسی کرده ایم و گزارشی درباره شرایط زبان فارسی در منطقه و جهان تهیه شده است.

رئیس بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: تابستان گذشته یک دوره بازآموزی و دانش افزایی زبان فارسی برای 100 نفر از دانشجویان 27 کشور جهان که برای تحصیل به ایران سفر کرده اند در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد و قرار است دوره مشابه دیگری برگزار شود.

حداد عادل فعال کردن شوراهای راهبردی کشوری و منطقه ای را یکی از برنامه های مهم یک سال بنیاد سعدی اعلام کرد و گفت: برنامه 5 ساله ای برای آموزش زبان فارسی در هر کشور با مشورت اعضای شورای راهبردی تهیه می شود. اعضای شورای راهبردی هر کشور افرادی هستند که پیش از این در آن کشور مسئولیت داشتند و شناخت کافی از فرهنگ و جامعه آن دارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه های ما تهیه نرم افزارهای آموزش زبان فارسی و تالیف کتاب های آموزشی است و در این زمینه باید پیوندهای خود را با سایر نهادها و دستگاه ها گسترش دهیم.

رئیس بنیاد سعدی گسترش زبان فارسی در دبیرستان های کشورهای دیگر ، استفاده از اساتید بومی برای آموزش زبان فارسی، تشویق به تشکیل انجمن دوستداران زبان فارسی، تکمیل بانک اطلاعات و برقراری ارتباط با دانشجویان خارجی که در ایران در رشته های غیر از ادبیات فارسی تحصیل می کنند را ازجمله برنامه های آینده بنیاد عنوان کرد.

وی در پاسخ به سوال درباره تفاوت این بنیاد با نهادهایی مانند موسسه لغتنامه دهخدا و دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین گفت: این دو نهاد وظایف محدودی در آموزش زبان فارسی دارند.

وی افزود: موسسه دهخدا فقط به آموزش اتباع خارجی که برای مدتی به ایران سفر کرده اند می پردازد و دانشگاه امام خمینی مرکزی برای آموزش دانشجویانی که قصد تحصیل در ایران دارند، فعالیت می کند در حالی که بنیاد سعدی وظیفه سیاستگذاری و برنامه ریزی در مقیاس جهانی و آموزش فارسی به همه مردم جهان را برعهده دارد.

حداد عادل گفت: در 20 کشور جهان موسساتی همانند بنیاد سعدی وجود دارد که وظیفه آموزش زبان فارسی را برعهده دارد.

وی درباره ضرورت آموزش زبان فارسی به مردم جهان تاکید کرد: هر کشوری برای پیشرفت احتیاج به سایر کشورها و ملت ها دارد و هر اندازه زبان فارسی گسترش یابد، ارتباط دولت و ملت ایران با دولت ها و ملت های دیگر بیشتر خواهد شد و این امر هم می تواند باعث معرفی جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و فرهنگ اسلامی ایرانی ما شود و هم رابطه کشورمان با جهانیان را بیشتر می کند و از سوی دیگر زبان فارسی وسیله ای برای آشنایی ملت های دیگر با اندیشمندان ایرانی است.

رئیس بنیاد سعدی در پایان یکی از وظایف مهم این بنیاد را کمک به خانواده های ایرانیان خارج از کشور برای آموزش زبان فارسی به فرزندانشان عنوان کرد و گفت: برای این افراد با همکاری دولت برنامه ریزی می کنیم و قصد برگزاری دوره های بازآموزی در داخل کشور داریم.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: