حدادعادل: اهمیت تاریخ بیهقی كمتر از شاهنامه نیست

1393/8/3 ۰۹:۱۷

حدادعادل: اهمیت تاریخ بیهقی كمتر از شاهنامه نیست

بزرگداشت ابوالفضل بیهقی مورخ و ادیب قرن پنجم هجری و صاحب کتاب ارجمند و ماندگار «تاریخ بیهقی» با حضور دكتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده مردم سبزوار در مجلس و جمعی از مسئولان فرهنگی و پژوهشگران در این شهر برگزار شد. این همایش با هدف ارج نهادن به جایگاه بیهقی در عرصه نثر فارسی، با همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر و دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است. دكترحداد عادل در این همایش گفت: ابوالفضل بیهقی یک مورخ بزرگ، ادیبی توانا و حکیمی پخته و باتجربه بود. وی در نثر فارسی اثری به یادگار گذاشته که اهمیت آن کتاب در نثر کمتر از اهمیت شاهنامه در شعر نیست.وی اظهار داشت: تاریخ بیهقی آن قدر استوار، صحیح و فصیح نوشته شده که حتی برای نویسندگان امروز درس‌های بسیاری دارد.

 

بزرگداشت ابوالفضل بیهقی مورخ و ادیب قرن پنجم هجری و صاحب کتاب ارجمند و ماندگار «تاریخ بیهقی» با حضور دكتر غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده مردم سبزوار در مجلس و جمعی از مسئولان فرهنگی و پژوهشگران در این شهر برگزار شد.

این همایش با هدف ارج نهادن به جایگاه بیهقی در عرصه نثر فارسی، با همکاری شهرداری، شورای اسلامی شهر و دانشگاه حکیم سبزواری برپا شده است. دكترحداد عادل در این همایش گفت: ابوالفضل بیهقی یک مورخ بزرگ، ادیبی توانا و حکیمی پخته و باتجربه بود. وی در نثر فارسی اثری به یادگار گذاشته که اهمیت آن کتاب در نثر کمتر از اهمیت شاهنامه در شعر نیست.وی اظهار داشت: تاریخ بیهقی آن قدر استوار، صحیح و فصیح نوشته شده که حتی برای نویسندگان امروز درس‌های بسیاری دارد.

 

*ثبت روز بیهقی

استاد و چهره ماندگار ادبیات فارسی ایران هم در این همایش خواستار تصویب ثبت روز اول آبان بعنوان روز بیهقی و روز نثر فارسی شد.

دکتر سید محمد علوی مقدم افزود: با تصویب این روز، کتابخانه تخصصی خود در سبزوار را که دارای کتابهای فاخر و ارزشمندی است به عنوان مرکز بیهقی شناسی اختصاص خواهم داد.

وی با بیان این‌که ابوالفضل بیهقی به زبان و ادب فارسی خدمات شایانی کرده است، اظهار داشت: بزرگان علم و ادب باید مورد تکریم و تعظیم قرار گیرند زیرا براساس بزرگداشت یک بزرگ، دانش اندوزی رونق می‌یابد.

علوی مقدم، نیمه دوم قرن چهارم و پنجم را یکی از درخشان‌ترین ادوار تاریخ بیان کرد و گفت: در این دوره بزرگانی بویژه از خراسان چون فردوسی، ابوحامد غزالی، ابوالفضل بیهقی و بسیاری از عرفا و دانشمندان ظهور کردند. عضو پیوسته شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم در این همایش با تشریح ابعاد مختلف تاریخ بیهقی و شیوه نگارش این کتاب گفت: تاریخ بیهقی فقط نقل وقایع نیست بلکه بسیاری از مسائل و جنبه‌های مختلف ادبیات و نثر فارسی در آن آشکار است.محمدجعفر یاحقی با بیان این‌که اگر تاریخ بیهقی نبود بسیاری از شاعران و اشخاص تاثیرگذار را نمی‌شناختیم، افزود: تاریخ بیهقی جلوگاه معارف روزگار خودش است.

محمدرضا محسنی ثانی رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی هم در این همایش از دکتر حدادعادل خواست به عنوان عضو شورای انقلاب فرهنگی همت کند تا این مطالبه بحق مردم برای ثبت روز بیهقی در تقویم تحقق یابد.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: