مهدی گلشنی: احساس حقارت در جامعه علمی و فرهنگی ما رسوخ کرده است

1393/2/2 ۱۱:۵۷

مهدی گلشنی: احساس حقارت در جامعه علمی و فرهنگی ما رسوخ کرده است

مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید نگاهمان را در رشد علمی و فرهنگی به موضوعی جلب کنیم که در غرب اتفاق نیفتاد و شرایط تلخی را به بار آورد، غربیان اعتراف کردند که علم و تکنولوژی اگر به همین شیوه رشد کند بشریت نابود می‌شود.

 

مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: باید نگاهمان را در رشد علمی و فرهنگی به موضوعی جلب کنیم که در غرب اتفاق نیفتاد و شرایط تلخی را به بار آورد، غربیان اعتراف کردند که علم و تکنولوژی اگر به همین شیوه رشد کند بشریت نابود می‌شود.

مهدی گلشنی مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با بیان "متأسفانه احساس حقارت فرهنگی و علمی بر جامعه علمی و فرهنگی ما رسوخ کرده است" گفت: این احساس حقارت در جامعه علمی رواج وحشتناکی دارد. در روز جهانی فلسفه در ایران 4 سخنران دعوت شدند، 3 ایرانی و 1 آمریکاییِ تازه فارغ‌التحصیل شده از آمریکا. در حالی که استادان ایرانی آدم‌های شناخته شده این رشته بودند و در حوزه فلسفه چهره‌های شاخصی به شمار می‌آمدند. وقتی مجری خواست استادان ایرانی را برای سخنرانی دعوت کند، گفت: «آقای دکتر فلانی» اما وقتی خواست آن دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل شده آمریکایی را برای سخنرانی دعوت کند، گفت: «جناب پروفسور ...» این احساس حقارت چه معنایی دارد؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: در همین دانشگاه صنعتی شریف وقتی یک برنده نوبل به ایران آمد و از اینجا بازدید کرد و چند کتاب و هدیه به او اهدا شد، همین سایت دانشگاه ما خبر را منتشر کرد و نوشت: «این بزرگ‌ترین روز دانشگاه بود»! در حالی که بزرگ‌ترین روز دانشگاه باید وقتی باشد که دانشجو یا استاد ایرانی به موفقیتی دست پیدا کند.

گلشنی افزود: اگر همان اعتقاد و خودباوری که در دوره طلایی تمدن اسلامی وجود داشت، در جامعه امروز ما هم حاکم بود، ما در حال حاضر هیچ‌چیز از دنیا و رشد و توسعه جهانی کم نداشتیم. هیئت علمی دانشگاهی ما باید از خواب غفلت بیدار شود و خودش را عملاً با مسائل جامعه درگیر کند. در سال 79 میلادی، درست در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، ما از نظر علمی و فرهنگی و تمدنی پیشتر از کره جنوبی بودیم اما الآن شما به خیابان جمهوری بروید، همه این خیابان پر است از محصولات کره جنوبی. الآن سهم صادرات ما در بخش «محصولات فناوری» 3 درصد است ولی سهم صادرات مالزی که از نظر علمی و فرهنگی و تاریخی و تمدنی اصلاً با ما قابل مقایسه نیست، 70 درصد است.

مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: اگر رفاقت‌بازی‌ها از انتصاب‌ها بیرون بیاید و افراد شایسته که در کشور ما زیاد هستند بر کارهایی که شایسته آن هستند، قرار بگیرند شاید این شرایط تغییر کند.

حالتی از بی‌تفاوتی فرهنگی حاکم شده که سقوط اخلاق را رقم زده است

رئیس فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: بر مبنای قرآن باید به علم طبیعت، استفاده از امکانات طبیعت در راه‌های مشروع و ابداع علم مفید اهمیت بدهیم. نکته‌ مهم برای جامعه اسلامی این است که باید نگاهمان را در رشد علمی و فرهنگی به موضوعی جلب کنیم که در غرب اتفاق نیفتاد و شرایط تلخی را به بار آورد.

وی ادامه داد: آن نکته این است که باید علمی را جست‌وجو کنیم که به‌دنبال سعادت بشر باشد. در غرب چنین چیزی از رشد علمی مراد نمی‌شد و از زمان پایان جنگ جهانی اول بسیاری از دانشمندان در غرب اعتراف کردند که این علم اگر به همین شیوه رشد کند بشریت را نابود خواهد ساخت و نیاز به یک بازنگری جدی و انقلاب در فلسفه علم به‌طور جدی برای غربیان احساس شد.

گلشنی گفت: در غرب علم به دست قدرتمندان افتاده و این باعث شد روز به روز فاصله طبقات جامعه زیاد شود. این قدرتمندان هم بیشتر علم را در راه‌های نامشروع و نظامی استفاده کردند. بنابراین ما باید به‌دنبال علم و فرهنگی برویم که به سعادت بشر بینجامد. ما نیازمند یک ارتقای فرهنگی هستیم زیرا چیزی که الآن داریم نه فرهنگ اسلامی است و نه فرهنگ غربی، یعنی نه دغدغه استقرار جامعه اسلامی را داریم و نه نظم و برنامه‌ریزی تمدن غربی را. همه این مشکلات حالتی از بی‌تفاوتی را برای جامعه علمی و فرهنگی ما ایجاد کرده که بسیار خطرناک است، فرهنگ و اخلاق سقوط کرده و اصلاح همه اینها نیازمند اصلاح فرهنگ است.

خبرگزاری تسنیم

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: