مسجدجامعی: جامعه ما به زنانی همچون مهدیه الهی قمشه‌ای نیاز دارد

1395/4/22 ۱۱:۳۹

 مسجدجامعی: جامعه ما به زنانی همچون مهدیه الهی قمشه‌ای نیاز دارد

ساعد باقری در مراسم خاکسپاری مرحوم مهدیه الهی قمشه‌ای گفت که او دارای یک شادی درونی بود و هیچ‌چیز نمی‌توانست این روحیه را از او بگیرد. احمد مسجدجامعی نیز گفت که جامعه امروز ایران نیاز زیادی به زنان تاثیرگذاری همچون مرحوم قمشه‌ای دارد.

باقری: کسی نمی‌توانست شادمانی را از مرحوم قمشه‌ای بگیرد

 ساعد باقری در مراسم خاکسپاری مرحوم مهدیه الهی قمشه‌ای گفت که او دارای یک شادی درونی بود و هیچ‌چیز نمی‌توانست این روحیه را از او بگیرد. احمد مسجدجامعی نیز گفت که جامعه امروز ایران نیاز زیادی به زنان تاثیرگذاری همچون مرحوم قمشه‌ای دارد.
 
مراسم تشییع پیکر دکتر مهدیه الهی قمشه‌ای صبح امروز (21 تیرماه) با حضور شخصیت‌های برجسته فرهنگی مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، سیدمحمود دعائی، عباس سجادی، ایرج حسابی، عبدالجبار کاکایی، رضا رفیع، حسام‌الدین سراج، سهیل محمودی، ساعد باقری، فاطمه راکعی، ناصر فیض، محمد سلمانی، عبدالحسین مختاباد، حمید شاه‌آبادی و افشین اعلاء مقابل تالار وحدت برگزار شد.
 
مرحوم الهی قمشه‌ای نگاه ویژه‌ای به مسائل هستی داشت
 
ساعد باقری که نخستین سخنران این مراسم بود اظهار کرد: درگذشت مرحوم مهدیه الهی قمشه‌ای غم سنگینی است چراکه تا به امروز انسانی در کنار ما می‌زیست که در رفتار، مهرورزی و سکنات افسانه‌ای بود. شخصیتی که در دنیای امروز نمونه‌ای از آن را کمتر مشاهده می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: دکتر الهی قمشه‌ای با وجود دو مصیبت کمرشکن همیشه شاد زندگی می‌کرد؛ شادمانی‌ای که کسی نمی‌توانست آن را از او بگیرد چراکه او نگاهی ویژه به هستی و مسایل مرتبط با آن داشت.
 
این شاعر با اشاره به ویژگی‌های مرحوم الهی قمشه‌ای گفت: خدا را شکر که به واسطه دوستی با افشین اعلاء، با تفکرات و اندیشه مرحوم الهه قمشه‌ای آشنا شدیم و به نظرم این یکی از بزرگترین نعمت‌هایی بود که خداوند به ما عطا کرد؛ شخصیتی که برای همه ما نقش یک معلم را داشت.
 
وی افزود: وقتی برای تسلیت مرگ دو فرزند دکتر قمشه‌ای به منزل وی رفته بودیم، به جای اینکه ما به او تسلیت بگوییم و او را آرام کنیم او ما را آرام می‌کرد و همه را به آرامش دعوت می‌کرد. همچنین در ایام ماه مبارک رمضان که برای عیادت این چهره ادبی به بیمارستان رفته بودیم نیز همین اتفاق افتاد و او با انرژی  به ما روحیه می‌داد. بدون اغراق می‌گویم که در مدتی که با او آشنا شدم، در کنار شنیدن سخنان زیبا، از او سخن حق شنیدیم و این به دلیل پیوند او با ائمه و دین بود؛ شاید به همین دلیل است که مردم به خوبی از جلسات وی استقبال می‌کردند و او را بسیار دوست داشتند.
 
شخصیت‌هایی مانند مرحوم الهی قمشه‌ای کمیاب هستند

در ادامه این مراسم سهیل محمودی اظهار کرد: در فرهنگ ما آزادی و آزادگی یعنی رهاشدن از تعلقات دنیوی و خانم الهی قمشه‌ای از نمونه‌های انسان آزاد بود. ما فرزندانی بودیم که دیر به او رسیدیم و به جرأت می‌توانم بگویم که بعد از درگذشت مادرم، ویژگی‌های وجود نازنین مادر را در او دیدم.
 
وی افزود: ما که اهل کلام و کلمه هستیم گوشمان از سخن شنیدن پر و حتی گاهی گریزان است، مگر اینکه شخص سخنران خودش نماد آن حکمت و معرفتی که صحبت می‌کند باشد. ما شاهد بودیم که استاد الهی قمشه‌ای در کوچک‌ترین حرکاتش نیز آنچه که می‌گفت نمایان بود و شاید این تنها دلیل تاثیرگذاری حرف‌های اوست. چنین شخصیت‌هایی در دنیای امروز کم و حتی کمیاب هستند چراکه بچه‌های ما معمولا در دانشگاه‌ها و مدارس با معلم‌ها و استاد‌هایی روبه‌رو می‌شوند که فقط سخن می‌گویند و به حرفی که می‌زنند اعتقادی ندارند.
 
این شاعر پیشکسوت در توضیح ویژگی‌های مرحوم الهی قمشه‌ای گفت: آشنایی با عرفان و فضل به جای خودش اما شکیبایی و منش استاد همیشه منحصر به فرد بود، او همیشه لبخند بر لب داشت. به خاطر دارم وقتی فرزندانش را از دست داد بهت‌زده بود اما از طرفی خدا را شکر می‌کرد و آرامش داشت. مرحوم الهی قمشه‌ای صاحب پدری بود که خانه همه ما ایرانی‌ها با ترجمه او مزین شده و فکر می‌کنیم به دلیل داشتن چنین خانواده و تربیتی است که او توانسته به یک چهره محبوب و تاثیرگذار در جامعه ادبی تبدیل شود.
 
الهی قمشه‌ای از شخصیت‌های تاثیرگذار ادبی بود

 
در ادامه این مراسم، احمد مسجد‌جامعی پشت تریبون رفت و گفت: این خاندان تبار بسیار نیکویی و حق بسیاری بر گردن فرهنگ و هنر دارند چراکه کمتر خانه‌ای را مشاهده می‌کنیم که ترجمه‌ای از پدر بزرگوار مرحوم الهی قمشه‌ای در آن نباشد. علامه امینی به شخصیت برجسته ادبی یعنی نعیمی و نسیمی لقب دریادل را داده بود و به جرأت می‌توانم بگویم که مرحوم الهی قمشه‌ای نیز جزو این دریادلان بود. به نظرم هیچ چیز نمی‌تواند به دریا آغشته شود و آن را کدر کند و همیشه منابع زیادی در دل دریا نهفته است، درست مانند وجود نازنین دکتر مهدیه الهی قمشه‌ای که همیشه یک الگوی ویژه برای همه ما بود. اگر می‌خواهیم در حوزه اخلاق کاری کنیم باید به دنبال شخصیت‌های اخلاقی باشیم، شخصی که اخلاق فروشی نمی‌کند و خانم الهی قمشه‌ای از آن دسته افراد بود. او روی همه تاثیر می‌گذاشت و حرف‌هایش به دل می‌نشست. به یاد دارم وقتی که فرزند اول وی فوت کرده بود من این روحیه دریادلی را در رفتارش مشاهده می‌کردم زیرا هیچ چیز روح او را کدر نمی‌کرد و با یک روحیه محکم به خدا توکل کرده بود.
 
وی ادامه داد: شاید مهمترین ویژگی رویکردی مرحوم الهی قمشه‌ای فهمی است که او از اندیشه گذشتگان داشت. او مطالب گذشتگان را دریافت می‌کرد و آن را با زبان امروزی به مخاطبان انتقال می‌داد. او به ما می‌فهماند که مولوی می‌تواند کدام یک از مشکلات دنیای امروز را حل کند و کدام یک از حرف‌هایش به درد جامعه امروز می‌خورد. در واقع او با بیان نکته‌های مختلف به حل مشکلات جوانان می‌پرداخت و به خاطر دارم که در هر محفل یا دانشگاهی که سخنرانی داشت با انبوه دانشجویان مواجه می‌شد. ما در جامعه زنان به چنین شخصیت‌های تاثیرگذاری بیشتر نیاز داریم چراکه شرایط اجتماعی به نوعی است که چنین چهره‌هایی کمتر نمایان می‌شوند.
 
دکتر فاطمه هاشمی که دیگر سخنرانان این نشست بود با اشاره به ویژگی‌های این چهره ادبی گفت: بعد از شرکت در اولین کلاس مجذوب شخصیت و صحبت‌های این استاد برجسته شدم. عشق به خدا، عشق به مردم و مهرورزی باعث شده بود که صحبت‌هایش چنان به دل بنشیند که مخاطبان برای حضور در جلسات او شور و نشاط خاصی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: هفته پیش که برای عیادت از دکتر قمشه‌ای به بیمارستان رفته بودم همان انرژی گذشته را در چهره او دیدم اما او در صحبت با من گفت که دیگر خسته شده‌ است و می‌خواهد برود.
 
مرحوم الهی قمشه‌ای با قرآن زیست و در راستای قرآن نوشت
 
افشین اعلا که آخرین سخنران این مراسم بود اظهار کرد: هرگز گمان نمی‌کردم که به این زودی با دکتر مهدیه الهی قمشه‌ای وداع کنیم اما همان‌گونه که این معلم اخلاق بارها به ما می‌گفت: «ما همه مسافریم و برای توقفی کوتاه به اینجا آمدیم و وقتش که برسد باید خداحافظی کنیم و به جای بهتری برویم». گویی سرنوشت طوری رقم خورد که امروز نوبت این مادر بزرگوار باشد. اگر او در این مراسم حضور داشت قطعاً به ما می‌گفت:

«هر نفس آواز عشق می‌رسد از چپ و راست/ ما به فلک می‌رویم عزم تماشا که راست
ما به فلک بوده‌ایم یار ملک بوده‌ایم/ باز همان جا رویم جمله که آن شهر ماست
خود ز فلک برتریم وز ملک افزونتریم/ زین دو چرا نگذریم منزل ما کبریاست»
 
وی ادامه داد: مرحوم الهی قمشه‌ای با قرآن زیست و آنچه را نوشت و سرود در راستای قرآن بود. خدا به او توفیق داده بود تا زبانش به گونه‌ای باشد که حرف‌هایش بر قلب مخاطبان حک شود. مرحوم  عمرش را صرف خدمت به قرآن کرد و پیامی جز مدارا، لبخند و شکر الهی نداشت. او لقب آتش را برای خود انتخاب کرده بود و شاید به این دلیل بود که او همیشه به مخاطبان و جامعه نور و روشنی می‌بخشید. ما امروز در اینجا جمع نشدیم تا با این بانوی بزرگوار وداع کنیم و برای او مراسم سوگواری بگیریم چرا که اگر بنا بر سوگواری بود من باید در این جا گریبان می‌دریدم. در پایان از تمامی کسانی که زحمت کشیدند و در این مراسم حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم.
 
بعد از صحبت‌های افشین اعلاء، مراسم نماز میت به امامت حجت‌الاسلام محمود دعایی برگزار شد و پیکر مرحوم مهدیه الهی قمشه‌ای برای خاکسپاری به لواسان برده شد.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: