صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / امام، مسجد /

فهرست مطالب

امام، مسجد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 بهمن 1402 تاریخچه مقاله

امام، مسجد \masjed-e emām\، مسجدی واقع در محلۀ سرآسیاب کن. این مسجد در ضلع جنوبی خیابان سرآسیاب و در فاصلۀ حدود 70متری غرب مسجد مونه (میانه) جای دارد. 
در خیابان سرآسیابِ محلۀ سرآسیاب کن به فاصلۀ حدود 70 متر از یکدیگر، 3 مسجد وجود دارد که از غرب به شرق، آنها را در گذشته مسجد بالا، مونه یا میانه و مسجد پایین می‌نامیدند. مسجد بالا که امروزه به نام مسجد امام نامیده می‌شود، بنایی است به ابعاد 14× 8 متر که در جهت شمـال ـ جنوب واقع شده، و دو درِ ورودی زنانه و مردانۀ آن در سمت شمال، و رو به خیابان سرآسیاب باز می‌شود. این مسجد از مساجد اولیه، اصلی و قدیمی کن بوده است و گفته می‌شود دیرینگی آن به روزگار صفویان بازمی‌گردد. 
بنای این مسجد که در ابتدا خشت و گلی، و سقف آن با تیرهای چوبی پوشانده شده بود، در سالهای اولیۀ انقلاب اسلامی تخریب، و مسجد کنونی در جای آن ساخته شده است. فضای داخلی مسجد امام دارای دو اتاق کوچک در دو طرف ضلع شمالی صحن است که از یکی از آنها به‌عنوان آبدارخانه، و از دیگری به‌عنوان اتاق تنظیم صدا و محل نگهداری لوازم صوتی استفاده می‌شود. وجود این دو اتاق موجب شده است که شبستان مسجد از شکل مستطیل خارج، و به گونه‌ای، ضلع شمالی مسجد با گوشه‌های پخ به نظر برسد. محراب مسجد که در ضلع جنوبی مسجد قرار دارد، سراسر کاشی‌کاری شده، و زمینه‌های آن بیشتر به رنگ آبی تیره و دارای گل و بوته‌هایی به سبک دورۀ قاجار است. در گرداگرد محراب ردیفی از کاشی کار شده که به رنگ لاجوردی است و بر روی آن آیاتی از سورۀ نور با خط سفید نوشته شده است. در گرداگرد بدنۀ داخلی مسجد امام و در ارتفاعی که نیم‌طبقۀ محل استقرار خانمها قرار گرفته، کتیبه‌ای کار شده که آیاتی از قرآن و بخشهایی از ادعیۀ مهم اسلامی بر آن نوشته شده است. این کتیبه کاشی‌کاری نیست. بدنۀ دیوار مسجد را به اندازۀ مورد نیاز با رنگ آبی رنگ‌آمیزی کرده، و روی آن به خط سفید، آیات را نوشته‌اند. ازارۀ مسجد تا ارتفاع حدود 20 سانتی‌متر با سنگ سفید پوشیده شده، و دیگر سطوح داخلی با گچ، اندود شده است. مسجد امام یا مسجد بالا فاقد سردر ورودی است و بدنۀ خارجی ضلع شمالی مسجد، که مشرف به خیابان اصلی محله است، با سنگ سفید تزیین شده است و تفاوت چندانی با نمای خانه‌های مجاور ندارد. 


 مأخذ

تحقیقات میدانی مؤلف.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: