صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اکباتان، سرای محله /

فهرست مطالب

اکباتان، سرای محله


آخرین بروز رسانی : جمعه 6 بهمن 1402 تاریخچه مقاله

اکباتان، سرای محله \sarā-ye mahalle-ye ekbātān\، مجموعه‌ای فرهنگی، هنری و ورزشی، زیر نظر شهرداری تهران، واقع در اکباتان، میدان بسیج، جنب پارک نرگس، در ناحیۀ 6، منطقۀ 5. 
این مجموعه در 1388 ش در ساختمانی سه‌طبقه به مساحت 135‘1 مـ2 با هدف توانمندسازی منابع انسـانی و افزایش مشارکت جمعی از ساکنان محله‌ها و همچنین توجه خاص به جوانان زیر نظر شهرداری تهران آغاز به کار کرد. 
طبقۀ زیرین ساختمان شامل آمفی‌تئاتر، دفتر شورایاری محلۀ اکباتان و دارالقرآن است. سالن آمفی‌تئاتر چندمنظوره است. این سالن با گنجایش 100 تن، برای برگزاری سمینارهای علمی، آموزشی و فرهنگی استفاده می‌گردد. همچنین کارگاههای آموزشی در رشته‌های مختلف کارآفرینی، سلامت و سایر جلسات آموزشی در طول هفته در این سالن برگزار می‌شود. دفتر شورایاری محله نیز از بهمن 1389 آغاز به کار کرده است. تمام تصمیمات مدیر سرای محلۀ اکباتان باید زیر نظر هیئت امنای شورایاری و مورد تأیید آنها باشد. 
 فضایی سرپوشیده جهت برگزاری نمایشگاههای مختلف در این سرا در نظر گرفته شده است که با کاربری متنوع، همچون گالری، نگارخانه و جز اینها، هر ماه برنامه‌های هنری و فرهنگی دارد. طبقۀ همکف نیز شامل اتاق ثبت‌نام، آموزش و سالن فناوری اطلاعات است. واحد کامپیوتر سرای محلۀ اکباتان از 1389 ش با هدف آموزش در این سرا آغاز به کار کرده است. در این واحد دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی نرم‌افزارهای مهندسی شیمی، معماری، مکانیک و جز اینها به‌صورت مستمر برگزار می‌شود. 
افزون‌بر دوره‌های آموزشی، انواع خدمات رایانه‌ای، تعمیرات و جز آن به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود. همچنین ایجاد کانونهای مختلف در زمینه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در دستور کار این سرا قرار دارد. از جملۀ این کانونها می‌توان به کانون بازیهای رایانه‌ای، کانون رسانه‌های دیجیتال، کانون برنامه‌نویسی تلفن همراه، کانون طراحان گرافیک، کانون ربوتیک، کانون وبلاگ‌نویسان محله و کانون توسعۀ مهارتهای رایانه‌ای اشاره داشت. این بخش با برخورداری از 15 دستگاه رایانۀ مجهز به اینترنت پرسرعت و ظرفیت 30 کارآموز، به متقاضیان محله خدمت‌رسانی می‌کند. امروزه (1391 ش) سایت ویژۀ سرای محلۀ اکباتان و طرح اجرای سیستم شبکۀ بی‌سیم نیز در حال راه‌اندازی است. 
در طبقۀ دوم ساختمانْ اتاق مدیریت، اتاق فکر و کتابخانۀ سرای محله قرار دارد. سرای محلۀ اکباتان از 12 خانه تشکیل شده است: خانۀ کتاب؛ سلامت؛ پژوهش؛ قرآن و عترت؛ علم و زندگی؛ رفاه و خدمات اجتماعی؛ ورزش؛ فرهنگ و هنر؛ کارآفرینی و توانمندسازی؛ دوام و ایمن؛ تسنیم؛ و اسباب‌بازی. 
از دیگر بخشهای سرای محلۀ اکباتان می‌توان به سینمای پنج‌بعدی که در 1390 ش با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأسیس شده است، اشاره کرد. تهیه و توزیع فراخوان عمومی جهت مشارکت فرهنگی برای شهرک اکباتان، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، تور بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی برای بانوان، افتتاح زمین ورزش اکباتان، راه‌اندازی شبکۀ پیامکی و سایت ویژۀ سرای محله، و جز اینها از دیگر فعالیتهای سرای محله است. 

مأخذ

تیرا، الٰهه (مدیر مجموعۀ سرای محلۀ اکباتان)، گفت‌وگو با مؤلف.

فهیمه خسروی آدینه‌وند
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: