صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ابوالقاسم تهرانی، شاعر /

فهرست مطالب

ابوالقاسم تهرانی، شاعر


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 4 دی 1402 تاریخچه مقاله

ابوالقاسم تهرانی \ab-ol-qāsem-e tehrānī\، شاعر عصر صفوی در سدۀ 10 ق/ 16 م. 
آگاهی چندانی از احوال و اشعار ابوالقاسم در دست نیست. برای نخستین‌بار، سام‌میرزا صفوی (923-983 ق/ 1517-1575 م) ــ تذکره‌نویس معاصر صـاحب‌مدخل ــ تنها چند اشارۀ کوتاه و گذرا به زندگی او داشته، و از میان سروده‌های وی، فقط به یک رباعی بسنده کرده اسـت (نک‍ : ص 176-177). دیگران نیـز در آثـار خویش همین سخنان را تکرار کرده، و گامی فراتر ننهاده‌اند (برای نمونه، نک‍ : عبرت، 2/ 686، حاشیه). 
به‌هر‌روی، قدر مسلم این است که خواجه ‌ابوالقاسم اهل تهران بود و اجدادش از ثروتی فراوان برخوردار بودند، ولی او بهره‌ای از آن نداشته است (سام‌میرزا، 176)؛ در‌نتیجه، وی بی‌بضاعت و تهی‌دستْ زادگاه خویش را ترک گفته است (همو، 177؛ نیز نک‍ : عبرت، همانجا). مقصد ابوالقاسم، پس از جلای وطن، بلاد گرجستان بود. گویا او دنبالۀ زندگانی را در این سرزمین سپری کرده، و در همان‌جا در‌گذشته است (سام‌میرزا، همانجا).
تنها سرودۀ باقی‌مانده از ابوالقاسم تهرانی این است: تا کی ز غم جهان پریشان باشم / وز جور فلک بی‌سروسامان باشم / / از کج‌روی چرخ بداختر تا چند / افتاده به خاک راه یکسان باشم (همانجا). هرچند در این رباعی، شاعر بنا‌به سنتی دیرین، بیچارگی خویش را از «جور فلک» و «کج‌روی چرخ بداختر» می‌داند، اما مضمون آن می‌تواند انعکاسی از اوضاع پریشان و زندگی نابسامان وی از نظر اقتصادی، و بی‌نصیب‌بودنش از دارایی نیاکان باشد.

مآخذ

سام‌میرزا صفوی، تحفۀ سامی، به کوشش حسن وحید دستگردی، تهـران، 1314 ش؛ عبـرت نائینـی، محمدعلی، مدینـة ‌الادب، چ تصویری، تهران، 1376 ش.

مرتضى موسوی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: