صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آوانسیان /

فهرست مطالب

آوانسیان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 2 دی 1402 تاریخچه مقاله

آوانسیان \āvānesiyān\، هروس، از اعضای تیم ملی بسکتبال ایران در رده‌های جوانان و بزرگ‌سالان، و داور بین‌المللی بسکتبال. 

هروس در 1342 ش/ 1963 م، در تهران زاده شد. از کودکی به ورزش بسکتبال علاقه‌مند بود و در نوجوانی این ورزش را به‌طور رسمی در انجمن فرهنگـی ـ ورزشـی «هرازدان» آغاز کرد. در 1358 ش/ 1979 م، به عضویت تیم بسکتبال باشگاه ورزشی آرارات تهران درآمد؛ اما پس از چندی به تیم بسکتبال پرسپولیس پیوست. در 1361 ش/ 1982 م، به تیم ملی بسکتبال جوانان ایران دعوت شد و همراه این تیم در همین سال برای شرکت در هفتمین دورۀ مسابقات قهرمانی بسکتبال جوانان آسیا در مانیل، رهسپار فیلیپین شد. همچنین 3 دوره، میان سالهای 1363-1365 ش، به تیم ملی بسکتبال بزرگ‌سالان ایران دعوت شد. هروس در چند دورۀ مسابقات المپیک ارامنۀ ایران نیز حضور داشته است. وی در این رقابتها به‌جز رشتۀ بسکتبال، در رشتۀ دوومیدانی نیز شرکت ‌کرد و به مقامهای قابل توجهی دست یافت. 
هروس در 1369 ش، به داوری بسکتبال روی آورد و پس از گذراندن دورۀ آموزش داوری بسکتبال FIBA، در 1378 ش/ 1999 م، عنوان داور بین‌المللی بسکتبال را به دست آورد. او در این سمت در بسیاری از مسابقات در سطح قهرمانی آسیا، جهان و المپیک به داوری پرداخته است. 
گفتنی است هروس آوانسیان امروزه (1395 ش/ 2016 م) جزو 30 داور منتخب جهان است که با پیشنهاد فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (FIBA) و با تأیید کمیتۀ جهانی المپیک (IOC) حق داوری مسابقات بسکتبال المپیک را دارا ست. 

مأخذ

آوانسیان، هروس، گفت‌وگو با مؤلف. 

هویک میناسیان
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: