صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آرداک مانوکیان، موزۀ ملی ارمنیان /

فهرست مطالب

آرداک مانوکیان، موزۀ ملی ارمنیان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 4 خرداد 1402 تاریخچه مقاله

آرداک مانوکیان، موزۀ ملی ارمنیان \mūze-ye mellī-ye armaniyān-e ārdāk mānūkiyān\، موزه‌ای با موضوع مردم‌شناسی، فرهنگی و دینی جامعۀ ارمنیان ایران، واقع در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان میرزا کوچک خان، محوطۀ کلیسای مریم مقدس. 
این موزه بـا مسـاحت حدود 470 مـ2، به‌طور رسمی در 14 آبان 1387 ش/ 4 نوامبر 2008 م، با حضور جاثلیق اعظم آرام اول، پیشوای دینی ارمنیان از حوزۀ سیلیسی که در آن زمان به‌عنوان مهمان در تهران حضور داشت، گشایش یافت. 
 موزه به یاد و احترام اسقف اعظم، آرداک مانوکیان (1310- 1378 ش/ 1931- 1999 م)، که نزدیک به 4 دهه، رهبری دینی ارمنیان تهران و شمال ایران را عهده‌دار بود، نام‌گذاری شده است و تحت نظارت خلیفه‌گری ارامنۀ تهران اداره می‌شود. 

بخشی از موزه به اشیاء و ابزارهایی اختصاص یافته است که در مراسم مذهبی کلیساهای ارمنی استفاده می‌شوند؛ ازجمله اشیائی از جنس نقره با حکاکیهای ظریف هنری و لباسهای مخصوص روحانیان که در مراسم پوشیده می‌شود و دیگر لوازمی که در آیینهای مذهبی به کار می‌رود. تمامی اشیاءِ این بخش دارای پیشینه و قدمت تاریخی‌اند. 

بخشی از موزه نیز به لوازم شخصی مورد استفادۀ اسقف اعظم آرداک مانوکیان اختصاص یافته است. در این بخش نشانها، جوایز اهداشده به وی، و اسناد و دست‌نوشته‌های او به معرض نمایش گذاشته شده است. 
بخش مهمی از موزه مربوط به کتابهای قدیمی است. این بخش به کتابهای خطی و چاپی مربوط به کلیساهای ارمنی، کتابهای متعلق به سده‌های 10-11 ق/ 16-17 م، همچنین کتابهای چاپی مربوط به دوران اولیۀ صنعت چاپ، و نیز نمونه‌هایی از نخستین کتابهای چاپ‌شده در جهان اختصاص داده شده است. 
در بخش مردم‌شناسی موزه، لباسهای سنتی ارمنیان نقاط مختلف ایران در دوره‌های مختلف تاریخی، همچنین تصاویر و نقشه‌های کلیساها و دِیرهای ارمنیان ایران با ذکر مشخصات فنی و مهندسی و مختصات جغرافیایی آنها به نمایش درآمده است. 
بخش دیگری از موزه هم به نقاشیها و کارهای دستی و مجسمه‌های هنرمندان مشهور ارمنیان ایران اختصاص دارد. شمار قابل توجهی از اشیاء به‌نمایش‌درآمدۀ موزه را اشیاء، لوازم قیمتی، و عتیقه‌هایی تشکیل می‌دهند که مردم به این موزه اهدا کرده‌اند، مانند ظروف فلزی، سفالی و چوبی؛ فرشهای دست‌باف که روزگاری در روستاهای ارمنی‌نشین نقاط مختلف ایران استفاده می‌شدند؛ تابلوهای نقاشی اثر هنرمندان ارمنی؛ و کتابهای نفیس خطی و چاپی به زبان و خط ارمنی. 
شمار دیگری از اشیاءِ موزه، اقلامی است که از کلیساهای ارمنیان ایران گردآوری شده است. 
این موزه در بدو تأسیس با 90 قطعه از آثـار فرهنگی ـ دینی ارمنیان ایران آغاز به کار کرد؛ اما در حال حاضر (1395 ش/ 2016 م)، دارای 266 اثر است که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد. 
موزۀ آرداک مانوکیان در کنار ارائۀ نمونه‌هایی از آثار فرهنگی و دینی، به مناسبتهای گوناگون اقدام به برگزاری سخنرانیها و همایشهای علمی و فرهنگی می‌کند. همچنین برای آشنایی قشرهای مختلف جامعه، دانشجویان و دانش‌پژوهان، به نمایش فیلم و برگزاری نمایشگاههای مقطعی می‌پردازد. 
بازدید برای عموم و به‌خصوص ایرانیان غیرارمنی که علاقه‌مندند تا دربارۀ جامعۀ ارمنی ایران آگاهیهای بیشتری به دست آورند، آزاد است. 

مأخذ

میناسیان، هویک، تحقیقات میدانی. 

هویک میناسیان
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: