صفحه اصلی / مقالات / ابن سلمون /

فهرست مطالب

ابن سلمون

ابن سلمون

نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 16 بهمن 1400 تاریخچه مقاله

اِبْنِ‌‌سَلْمون، عنوانی مشترک برای دو فرزند علی بن عبدالله ابن سلمون کنانی که در سدۀ 8 ق/ 14 م، در اندلس می‎زیستند:

 

1. ابومحمد عبدالله بن علی (22 ذیقعدۀ 669- 7 جمادی‎الاول 741 ق/ 2 ژوئیۀ 1271- 29 اکتبر 1340 م)

محدث، مقری و صوفی مالکی در دورۀ حکومت بنی‎مرین در اندلس. وی در غرناطه به دنیا آمد و همان‎جا به فراگیری علم پرداخت. ابومحمد به شهرهای مالقه، سبته و فاس سفر کرد و در هر‌کدام از آنجاها با حضور در محضر بزرگان دانش اندوخت. برخی استادان او را کسانی چون ابن‎فضیله، ابوالحسن بلوطی، ابوجعفر کحیلی، ابومحمد باهلی، ابوالقاسم ابن‎طیب، ابن‎دراج، ابوغالب محمد بن محمد مغیلی و ابوعبدالله ابن‎حکیم تشکیل می‎دهند (ابن‎قاضی، 2/ 434).

ابومحمد قرائت نافع را نزد پدر آموخت و از دیگر شیوخ این فن همچون ابوجعفر ابن‎زبیر و محمد بن عیاش بهره‎ها برد (ابن‎جزری، 1/ 436). وی از بسیاری شیوخ بلندمرتبۀ آن زمان در مشرق و مغرب جهان اسلام اجازۀ روایت دریافت کرد، ازجمله: ابن‎دقیق العید، محمد بن جماعه، عزالدین احمد حسنی، احمد بن حمدان، ابن‌ابی‌الفتح شیبانی، احمد بن عبدالمنعم و احمد بن عبدالحمید بن عبدالهادی (ابن‎خطیب، 3/ 402). او در فاس محضر شاعره و ادیب آن دیار، ساره بنت احمد بن عثمان حلبیه، را درک کرد و افزون‌بر کسب اجازه، به دست استاد، ملَبس به خرقۀ تصوف شد (ابن‎قاضی، همانجا؛ نیز نک‍ : باباتنبکتی، 146، که در آن از وی با ‌‌عنوان صوفی یاد شده است). وی را در فضل و ادب و حسن خلق ستوده‎‎اند. او در فقه نیز به‌ویژه در باب بیوع چیره‎دست بود (ابن‎قاضی، همانجا).

اگرچه اطلاع چندانی دربارۀ شاگردان وی در دست نیست، اما وجود نام دو شخصیت بلندآوازه، یعنی لسان‎الدین ابن‎خطیب و ابن‎جزی، مـا را از نام دیگر شاگردان وی بی‎نیاز می‎سازد (نک‍ : مقری، 8/ 87، 148). گفتنی است که ابن‎سلمون به شخص اخیر اجازۀ روایت داده بوده است (همو، 8/ 87). ابومحمد ابن‌سلمون در زمان سلطنت ابوالحسن مرینی در جنگی که در طریف رخ داد و به نام همان محل شهرت یافت، کشته شد (ابن‎خطیب، 3/ 404؛ برای توضیح دربارۀ جنگ طریف، نک‍ : مقری، 5/ 14-15).

ابومحمد را کتابی با ‌عنوان الشافی فی تحریر ما وقع من الخلاف بین التبصرة و الکافی در فروع فقه مالکی بوده است که در‌حال‌حاضر نسخه‎ای از آن در دست نیست (نک‍ : ابن‎قاضی، 2/ 435؛ دربارۀ کتاب العقد المنظم منسوب به ابومحمد عبدالله، نک‍ : دنبالۀ مقاله).

 

2. ابوالقاسم سلمون بن علی (685-767 ق/ 1286-1366 م)

فقیه و قاضی مالکی اهل غرناطه. وی در دیار خود به دانش‎اندوزی پرداخت و از استادانی چند، همچون وزیر ابن‎‌ابی‎‌عامر، وزیر ابومحمد ابن‎سماک، ابوبکر ابن‎عبیده، قاضی ابوالعباس ابن‎غماز، ابوعبدالله ابن‎عیاش و ابوجعفر ابن‎زبیر بهره‎ها برد و از بیشتر آنان اجازه دریافت نمود (ابن‎خطیب، 4/ 309-310). لسان‎الدین ابن‎خطیب که از شاگردان ابوالقاسم ابن‎سلمون بود، بسیار وی را ستوده است (مقری، 8/ 148؛ ابن‎خطیب، 1/ 411، 4/ 309).

آن‌چنان‌که گفته شده است، وی به‌عنوان فقیه و قاضی شناخته شده، و در شروط و وثائق نیز بسیار متبحر بوده، و کتابی در همین زمینه تألیف کرده ‌است (ابن‎فرحون، 125-126؛ مخلوف، 214). از این اثر وی که در علم وثائق تألیف شده است، با دو عنوان وثائق ابی القاسم سلمون بن علی الکنانی و العقد المنظم للحکام فیما یجری بین ایدیهم من العقود و الاحکام، نسخه‎های خطی بسیاری در کتابخانه‎های مختلف در نقاط گوناگون جهان چون مصر، ربـاط، مونیـخ، پـاریس و جز آن موجود است (مثلاً نک‍ : علـوش، شم‍ 517‘1، 633‘1؛ ازهریه، 2/ 371؛ فهـرس ... ، 375-376؛ حجـی، 186-187؛ بلوشه، شم‍ 5791؛ آومـر، شم‍ 356؛ گیلـن روبلس، 49). این اثر در 1301 و 1302 ق در مصر به همراه تبصرة الحکام ابن‎فرحون منتشر شده است، ولی در این چاپ، تألیف اثر به برادر مؤلف، یعنی ابومحمد عبدالله، نسبت داده شده است و در پی آن بیشتر فهرست‎نویسان کتابهای چاپی براساس صفحۀ عنوان کتاب، مؤلف العقـد المنظم را ابـومحمد عبدالله یـاد کرده‎انـد (مثلاً نک‍ : واندیک، 152؛ سرکیس، 1/ 122؛ الیس، I/ 5).

در ‌این میان، گفتنی است که سراج اندلسی (2/ 178) هنگام یادکردی از قاضی ابوالقاسم سلمون بن علی، عنوان اثر تألیفی وی را العقد المنظم ... من الوثائق و الاحکام معرفی کرده است (نیز نک‍ : GAL, II/ 341). بـا نگاهی به اصل کتـاب ــ که می‎توان آن را تألیفی در ادب القاضی نیز به شمار آورد ــ اگرچه در آغـاز آن نام ابومحمد عبدالله به‌عنوان مؤلف به چشم می‎خورد (که احتمالاً در نسخۀ خطی اشتباهاً چنین آمده بوده است)، ولی مؤلف آشکارا خود را آشنا به قضا و احکام و وثائق معرفی کرده است (ابن‎سلمون، 2)؛ حال‌آنکه می‎دانیم ابومحمد قاضی نبوده، بلکه یک محدث بوده است.

 

مآخذ

ابن‎جزری، محمد، غایة ‎النهایة، به کوشش برگشترسر، قاهره، 1351 ق/ 1932 م؛ ابن‎خطیب، محمد، الاحاطة، به کوشش محمد عبدالله عنان، قاهره، 1393 ق/ 1973 م؛ ابن‎سلمون، سلمون، «العقد المنظم»، در حاشیۀ تبصرة الحکام ابن‎فرحون، قاهره، 1301 ق؛ ابن‎فرحون، ابراهیم، الدیباج المذهب، قاهره، 1351 ق؛ ابن‎قاضی، احمد، جذوة‎ الاقتباس، رباط، 1974 م؛ ازهریه، فهرست؛ باباتنبکتی، احمد، «نیل الابتهاج»، در حاشیۀ الدیباج المذهب (نک‍ : هم‍ ، ابن‌فرحون)؛ حجی، محمد، فهرس الخزانة العلمیة الصبیحیة بسلا، کویت، 1406 ق/ 1985 م؛ سراج اندلسی، محمد، الحلل السندسیة، به کوشش محمد حبیب هیله، بیروت، 1984 م؛ سرکیس، یوسف الیان، معجم المطبوعات العربیة و المعربة، قاهره، 1346 ق/ 1928 م؛ علوش، ی. س. و عبدالله رجراجی، فهرس المخطوطات العربیة المحفوظة فی الخزانة العامة برباط الفتح، پاریس، 1954 م؛ فهرس مخطوطات جامعة الملک سعود، ریاض، 1404 ق/ 1984 م؛ مخلوف، محمد، شجرة النور الزکیة، قاهره، 1350 ق؛ مقری، احمد، نفح الطیب، به کوشش یوسف بقاعی، بیروت، 1406 ق/ 1986 م؛ واندیک، ادوارد، اکتفاء القنوع، قاهره، 1896 م؛ نیز:

Aumer, J., Die Arabischen Handschriften der K. Hof-und Staatsbibliothek in München, München, 1866; Blochet ; Ellis, A. G., Catalogue of Arabic Books in the British Museum, London, 1967; GAL; Guillen Robles, F., Catálogo de los manuscritos árabes existentes en la Biblioteca Nacional de Madrid, Madrid, 1889.

فرامرز حاج‌منوچهری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: