صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادبیات فارسی / آینده /

فهرست مطالب

آینده


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 10 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

آیَنْده، مجله‌ای به زبان فارسی که به کوشش دکتر محمود افشار در 1304 ش در تهران بنیاد نهاده شد. انتشار این مجله به دو دورۀ متمایز تقسیم می‌گردد:
1. دورۀ قدیم که مشتمل بر 4 دورۀ سالانه است و مدیریت آن را بنیادگذار مجله، محمود افشار، به عهده داشت. دورۀ اول و دوم آن پیاپی، هریک در 12 شماره منتشر گردید (1304-1305ش). دورۀ سوم پس از 17 سال، در پی دگرگونیهای سیاسی ایران بعد از شهریور 1320 ش، از مهر 1323 ش آغاز شد و پس از انتشار 16 شماره بار دیگر در 1324 ش متوقف گردید. دورۀ چهارم 14 سال بعد در مهر 1338 ش آغاز گشت و در اردیبهشت 1339 ش با انتشار تنها 6 شماره بار دیگر متوقف شد. در این دوره مجلۀ آینده بنا بر اظهار بنیادگذار آن، نشریه‌ای سیاسی و ادبی بود که ظاهراً می‌کوشید در انعکاس رویدادها و تحلیل آنها بیطرفی سیاسی را مراعات کند. مطالب مجله در این دوره به بخشهای سیاسی، اقتصادی، ادبی، تاریخی، حقوقی، فلسفی و شعر تقسیم می‌شد. کسانی چون ملک‌الشعرای بهار، محمدعلی تربیت، ذکاء‌الملک فروغی، رشید یاسمی، سعید نفیسی، علی‌اصغر حکمت و محمد قزوینی در آن مقاله می‌نوشتند. از نوآوریهای این دوره اختصاص بخشی از مطالب مجله به موضوعات مربوط به «زنان» است که در آن پژوهشهای تاریخی در باب نقش زنان و حقوق اجتماعی آنان دیده می‌شود (مقالات ادیب‌الممالک، رشید یاسمی، پورداوود).
2. دورۀ جدید که به مدیریت فرزند بنیادگذار آن، ایرج افشار، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مهر 1358 ش آغاز شد. در این دوره، مجله به موضوعات ادبی، تاریخی و تحقیقی همچون ایرانشناسی، معرفی و نقد کتابهای تازه، نشر اسناد و مدارک تاریخی و ذکر فعالیتهای ایرانشناسی در سراسر جهان اختصاص یافته است. روش این نشریه به گفتۀ مدیران آن، تأکید بر وحدت ملی و حفظ و احیای سنتها و مواریث فرهنگی ایران است. دورۀ جدید به صورت فصلنامه یا هر 2 ماه یک بار(3 و گاهی 2 شماره در یک مجلد) منتشر می‌شود. آینده را می‌توان از قدیمی‌ترین نشریات ادبی و تاریخی ایران دانست.

مآخذ

افشار، ایرج، «تجدید انتشار مجلۀ آینده»، آینده، تهران، س 5، شم‍ ‍1-3، 1358 ش؛ همو، «راه آینده»، آینده، تهران، س 6، شم‍ ‍5-6، 1359 ش، صص 322-324؛ افشار، محمود، «پیش‌گفتار»، آینده، تهران، س 4، شم‍ ‍1، 1338 ش، صص 11-23؛ همو، «دیباچۀ دورۀ سالانۀ دوم»، آینده، تهران، س 2، شم‍ ‍1، 1305 ش، صص 3-6؛ همو، «مقدمۀ دورۀ سالانۀ سوم مجلۀ آینده»، آینده، تهران، س 3، شم‍ ‍1، 1323ش، صص 3- 9.

بخش ادبیات

 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: