صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / احتشامیه /

فهرست مطالب

احتشامیه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

احتشامیه \ ehtešāmiy(yy)e\ ، محله‌ای واقع در منطقۀ 3 شهرداری تهران.
این محله که در جنوب محلۀ اختیاریه واقع شده، از شمال به خیابان شهید کلا‌هدوز (دولت)، از شرق به پاسداران، از غرب به قلهک، و از جنوب به محلۀ دروس محدود است (محمودیان، 20-21، 40؛ انوار).
احتشامیه که در مجاورت محلۀ دروس واقع شده، در گذشته، جزو اراضی دروس به ‌شمار می‌رفته است؛ اما چون جلال‌الدین میرزا احتشام‌الملک شیبانی، فرزند بزرگ خانلر میرزا احتشام‌الدوله، پسر هفدهم عباس‌میرزا نایب‌السلطنه، این اراضی را خریداری، و در آنجا باغ و خانه‌ای بنا کرد، به احتشامیه معروف شد (همو؛ نیز بامداد، 5/ 52 -53).
محلۀ احتشامیه از مناطق اعیان‌نشین تهران به ‌شمار می‌رود و نسبت به دیگر قسمتهای منطقۀ 3 شهرداری تهران، تراکم جمعیت آن کمتـر است (طباطبایی، 8). در احتشامیه، میدانی نیز به این نام وجود دارد (نک‍ : نقشه ... ‌).

مآخذ

انوار، عبدالله (تهران‌شناس)، مصاحبه با مؤلف؛ بامداد، مهدی، شرح حال رجال ایران، تهران، 1357 ش؛ طباطبایی، محمدهادی و دیگران، تهران 100، ویژه‌نامۀ ‌‌صدسالگی شهرداری تهران، تهران، 1387 ش؛ محمودیان، علی‌اکبر و دیگران، اطلس شهرستان شمیران، تهران، 1381 ش؛ نقشۀ تهران بزرگ، مرکز اطلاعات جغرافیایی شهر تهران، 1384 ش.

شیوا جعفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: