صفحه اصلی / مقالات / اسنیدرس /

فهرست مطالب

اسنیدرس


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اسنیدرس \esneyders\، فرانس (1579-1657م / 987-1067ق)، نقاش فلاندری. او در تصویر کردن جانوران، صحنه‌های شکار و طبیعت بی‌جان چیره‌دست بود. 
اسنیدرس در آنتوِرپ (در بلژیک کنونی) زاده شد. نخست نزد پیتِر بروگِل (بروخِل) کِهتر و سپس نزد هِـندریک وان بالِن، نقاشان فلاندری، هنرآموزی کرد. در 1609م، پس از اقامتی یک‌ساله در ایتالیا، به آنتورپ بازگشت و با روبِنس، نقاش نامدار فلاندری، به همکاری پرداخت. روبنس برای کشیدن جانوران، میوه‌ها و گلها در تابلوهایش، بسیار از او یاری می‌گرفت؛ عقاب تابلوی «پرُمِتِئوس در زنجیر» (1611-1612م؛ موزۀ هنری فیلادلفیا)، اثر روبنس، کار اسنیدرس و نمونه‌ای از این همکاری است. روبنس نیز پیکر‌های انسانی برخی از صحنه‌های شکار را برای اسنیدرس به تصویر می‌کشید. اسنیدرس بعداً با یاکوب یوردانس، دیگر نقاش فلاندری، نیز به همین ترتیب، همکاری می‌کرد. 

اسنیدرس که در آغاز، موضوع نقاشیهایش گل و میوه و طبیعت بی‌جان بود، بعداً به نقاشی جانوران، صحنه‌های شکار و جنگ و جدال جانوران وحشی روی آورد. او در جریان همکاری با روبنس، با سبک پرشورتر و جذاب‌تر باروک آشنا شد و سرزندگی و حرکت این سبک را در گونه‌ای از نقاشی وارد کرد که ماهیتاً ایستا ست. افزون بر آن، با تأثیرپذیری از روبنس، رنگ‌آمیزی‌اش درخشان‌تر و متنوع‌تر شد و نقاشیهایش جلوه و شکوه بیشتری یافت. در کارهای متأخرتر او ترکیب‌بندی با‌صلابت‌تر، و حرکت قلم‌مو نرم‌تر و سیال‌تر شده است. آثار‌ مستقل اسنیدرس نشان می‌دهند که او بهترین نقاش جانوران در زمان خویش بوده است. «طبیعت بی‌جان با شکارهای کوچک و میوه» (ح 1616 م؛ موزۀ سلطنتی، آمستردام)، «شکار گراز نر» (1653 م؛ مجموعۀ سلطنتی کاخ کِنزینگتِن، لندن)، «سگها در آشپزخانه» (موزۀ لوور)، و «شکار گوزن نر» (نگارخانۀ سلطنتی ماوریتس هویْس، لاهه) از جمله آثار شناخته‌شدۀ او به شمار می‌آیند. 

مآخذ

Americana, 2006; BBEA; Britannica, 2010; Columbia, 6th edition; The Concise Oxford Dictionary of Art and Artists, ed. L. Chilvers, Oxford, 1990; DA; Encarta, 2009; The Oxford Companion to Art, ed. H. Osborne, Oxford, 1971; YDAA.

بخش هنر و معماری دانا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: