صفحه اصلی / مقالات / اسنیک، رود /

فهرست مطالب

اسنیک، رود


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اسنیک، رود \rūd-e esneyk\، رودی در شمال غربی ایـالات متحـدۀ آمریکا. ایـن رود با 670‘1 کمـ‍ طول و حوضه‌ای به مساحت 000‘282 کمـ‍‍‍2، مهم‌ترین ریزابۀ رود کلمبیا، و از مهم‌‌‌ترین رودهای شمال غربی ایالات متحدۀ آمریکا ست. رود اسنیک از کوههای کُنتینِنتال دیواید، در نزدیکی گوشۀ جنوب شرقی پارک ملّی یِلوستون در ایالت وایومینگ، سرچشمه می‌گیرد، لبۀ شرقی فلات کلمبیا را دور می‌زند و پس از گذشتن از دره‌های ژرفی به طـول تقریبی 400 کمـ و عمق بیش از 800 متر، به رود کلمبیا می‌ریزد. این رود در مسیر خود آبشارهای زیبایی پدید می‌آورد، ازجمله آبشار شُشونی به ارتفاع 65 متر. 

آب رود اسنیک از برف و باران تأمین می‌شود. سطح این رود از فروردین تا خرداد (آوریل تا ژوئن) در بالاترین ارتفاع خود می‌ماند. متوسط میزان آبدهی آن در کلارکستِن، نزدیک دهانۀ رود، 390‘1 مـ3 در ثانیه است. رود اسنیک تا نزدیکی شهر لوییستِن، برای کشتیهای کوچک، قابل کشتی‌رانی است. سدهای مخزنی و نیروگاههای برقابی در چند جای مسیر این رود ساخته شده‌اند. بر اثر شکسته شدن سد تیتان در 1976م، 3 شهر در حوضۀ بالادست رودخانه ویران شدند. این سد دیگر بازسازی نشد.
از رود اسنیک برای آبیاری نیز بهره‌برداری می‌شود. شهرهای آیداهو فالز و توئین فالز در کنار این رود قرار دارند. رود اسنیک در ایالتهای وایومینگ، یوتا، نِوادا، آیداهو، اُرِگان و واشینگتن جریان دارد و در بخشهایی از مسیر خود، مرز میان ایالت آیداهو و ایالتهای ارگان و واشینگتن را تشکیل می‌دهد. این رود زیستگاه چندین گونۀ ماهی آزاد است. 

مآخذ

Americana, 2006; Britannica, 2008; Encarta, 2008; GSE (under «Snake»).

بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: