صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه فرهنگ مردم ایران / منابع فرهنگ مردم ایران / منابع تاریخی / منابع دینی و اسطوره‌ای / توبه نامه و مناجات نامه /

فهرست مطالب

توبه نامه و مناجات نامه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 23 دی 1398 تاریخچه مقاله

توبه‌نامه وَ مُناجاتْ‌نامه، کتابچه‌ای مکتب‌خانه‌ای از سراینده‌ای ناشناس که با هدف تربیت دینی کودکان سروده‌شده‌است. این کتاب دو بخش مجزا دارد:
1. «توبه‌نامه» شامل 78 بیت و 39 بند در قالب مسمط مربع به وزن مستفعلن مستفعلن که چنین آغاز می‌شود: یا رب به حق مصطفى / آن شافع روز جزا / / بگذر ز عصیان و گناه / استغفرالله العظیم / / حق علی‌ شاه نجف / از صدر ایوان شرف / / عمرم به عصیان شد تلف / استغفرالله العظیم / / ... . مصرع «استغفرالله العظیم» به صورت بند ترجیع تکرار می‌شود. گویا در مجالس ذکر و دعا این توبه‌نامه خوانده می‌شده است، و مصرع «استغفرالله العظیم» را همخوانی می‌کرده‌اند.
 2. «مناجات‌نامه» شامل 64 بیت و 32 بند در قالب مسمط مربع در بحر رمل که چنین آغاز می‌شود: خداوندا! به حق حُسنِ یاسین / به حق سورۀ واللیل و التین / / نسوزانی مرا در قعرِ سجین / اغثنی یا غیاث‌المستغیثین / / تو ستارالعیوبِ کن فکانی / تو خلاقِ زمین و آسمانی / / تو رزاقِ جمیعِ انس و جانی / اغثنی یا غیاث‌المستغیثین / / ... .
در انتهای کتاب نیز چند رباعی مناجاتی از خواجه عبدالله انصاری آمده است. سراینده در آخرین صفحه به والدین توصیه می‌کند: «اهل اسلام لازم است که اطفال خود را بر بیداری در سحرها عادت دهند و حفظ این اشعار را شعار خود قرار دهند تا تدریجاً نور ایمان در دل آنها راسخ گردد».
این کتاب در 1364 ق و به خط اسدالله موسوی و به دستور آقا حاج سید احمد مدیر کتاب‌فروشی و چاپخانۀ اسلامیه در تهران منتشر شده است.

مآخذ

توبه‌نامه و مناجات‌نامه، به کوشش سید احمد، تهران، 1364 ق؛ «توبه‌نامه و مناجات‌نامه به درگاه حضرت قاضی‌الحاجات (برای اطفال)»‌، ایرانک (مل‍‌ )؛ نیز:

Iranak, www.Iranak.org / data / node / 4597 (acc. May 4, 2014).

حسن ذوالفقاری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: