صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / همت(شهید)، بزرگراه /

فهرست مطالب

همت(شهید)، بزرگراه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 تیر 1399 تاریخچه مقاله

همت (شهید)، بزرگراه \ bozorg-rāh-e šahīd hemmat \ ، از بزرگراههای شمال شهر تهران. 
این بزرگراه به درازای 18 کمـ در جهت شرق به غرب کشیده شده است و شمال شرقی تهران را به شمال غربی آن متصل می‌سازد. بزرگراه شهید همت از شرق به بزرگراه شهید زین‌الدین، و از غرب به بزرگراه شهید خرازی منتهی می‌شود. 
پیشینۀ ساخت این بزرگراه به سالهای پایانی پیش از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. در آن سالها این بزرگراه از شهرک غرب (شهرک قدس کنونی) تا تقاطع خیابان توانیر به نام بزرگراه طرشت خوانده می‌شد و از محدودۀ شهرک غرب به سمت غرب تا درۀ پونک، بزرگراه صلاح الدین ایوبی نام داشت. همچنین بخش در دست ساخت این بزرگراه از توانیر به سمت شرق به نام بزرگراه 76متری شمال شهستان، و پس از انقلاب اسلامی به نام بزرگراه 76متری شمال عباس‌آباد نام‌گذاری شده بود؛ اما پس از تکمیل آن در سالهای پس از انقلاب، این بزرگراه به یاد یکی از شهدای جنگ تحمیلی، شهید همت نام‌گذاری شد. 

در 1391 ش ادارۀ زیباسازی منطقۀ 22 شهرداری تهران تندیسی از شهید همت را در این بزرگراه واقع در محدودۀ منطقۀ 22 نصب کرد. 
 بزرگراه همت از طرف شرق و از طریق بزرگراه شهید زین‌الدین به سه‌راه آزمایش در شرق تهران می‌رسد. این بزرگراه از طرف غرب و از طریق بزرگراه شهید خرازی به بلوار پژوهش، و در نهایت به منطقۀ گرم‌دره در استان البرز منتهی می‌شود. 
بزرگراه همت از شرق به غرب به ترتیب از بزرگراههای شهید حقانی، مدرس، آفریقا، کردستان، شهید چمران، شیخ فضل‌الله نوری، یادگار امام، اشرفی اصفهانی، شهید ستاری و شهید باکری عبور می‌کند؛ همچنین با خیابانهای پاسداران، دکتر علی شریعتی، گاندی، ولیعصر، شهید عباسپور، شیراز جنوبی، شیخ بهایی و الغدیر یکم (جادۀ کن) تقاطع دارد. 
این بزرگراه همچنین از سمت غرب با بلوارهای عدل، سردار جنگل، شاهین شمالی، شاهین جنوبی، جنت‌آباد، شهران، کوهسار، دهکدۀ المپیک و بلوار پژوهش تلاقی دارد. 
ازجمله مراکز مهم شهری که در حاشیۀ این بزرگراه قرار دارد، می‌توان به برج میلاد، بیمارستان میلاد، پارک پردیسان، بوستان نهج‌البلاغه، بوستان جوانمردان و بوستان عباس‌آباد اشاره کرد. 
این بزرگراه اصلی‌ترین راه ارتباطی شرق به غرب تهران محسوب می‌شود که از 6 خط عبوری تشکیل شده است. تردد زیاد در این بزرگراه باعث شده است تا همواره این بزرگراه دارای بار ترافیکی سنگینی باشد، از این‌رو، شهرداری تهران تصمیم دارد شمار خطهای عبوری این بزرگراه را به 10 افزایش دهد. 

مآخذ

 بختیاری، سعید (عضو واحد پژوهش و تألیف مؤسسۀ جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی)، مصاحبه با مؤلف؛ دولتی، رضا (معاون حمل و نقل ترافیکی شهرداری منطقۀ 22)، مصاحبه با مؤلف.

امیرحسین فاطمی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: