صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / هزارچم، کوه /

فهرست مطالب

هزارچم، کوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 تیر 1399 تاریخچه مقاله

هزارچم، کوه \ kūh-e hezār-čam \ ، کوهی واقع در جنوب گردنۀ شاه‌نشین و قلۀ هومند شاه‌نشین. 
قلۀ این کوه با ارتفاع 550‘ 3 متر از سطح دریا و موقعیت جغرافیایی °51 و ´58 طول شرقی، و °35 و ´24 و ´´18 عرض شمالی، در بالاترین نقطه از یالی موسوم به همین نام جای دارد که از شمال قلۀ کماچال، پس از گردنه آغاز می‌شود و تا زیر قلۀ هومند شاه‌نشین به سوی شمال پیش می‌رود. 
قلۀ هزارچم در قسمت جنوبی خود دو رشته یال جدا و با فاصله از یکدیگر دارد که یکی به سمت جنوب شرقی، و دیگری به سمت جنوب غربی سرازیر می‌شود. کوهنوردان در گذشته برای صعود به قلۀ توچال از یال جنوب شرقی قلۀ هزارچم استفاده می‌کردند. در واقع مسیر اصلی صعود به قلۀ توچال از طریق روستای پس‌قلعه، درۀ اوسون، یال اسپیدکمر، قلۀ هزارچم، گردنۀ شاه‌نشین و سرانجام، قلۀ توچال بوده است. یکی از علل ساخت جان‌پناه اسپیدکمر قرار گرفتن در این مسیر صعود بوده است. از فراز این کوه درۀ پهناور فراخلا در شرق، و درۀ مال‌احمد و اسپی‌او را در غرب به خوبی می‌توان مشاهده‌کرد. 
امروزه در قسمت میانی و جنوبی این کوه تأسیسات پیست اسکی ایستگاه پنجم تله‌کابین توچال قرار دارد. وجود جادۀ خاکی این تله‌کابین سبب شده است که قسمتهایی از یال شرقی، قله و یال شمالی آن تخریب شود. برای رسیدن به این قله می‌توان از مسیرهای گوناگون گذر کرد. قلۀ هزارچم به سبب قرار گرفتن بر سر راه ارتفاعات بلندتر هیچ‌گاه هدف کوهنوردان به شمار نمی‌رود و غالباً افرادی که قصد صعود به توچال یا قله‌های دیگر را دارند، از آن عبور می‌کنند. 

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: