صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / نظامی، موزه /

فهرست مطالب

نظامی، موزه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 1 تیر 1399 تاریخچه مقاله

نظامی، موزه \ mūze-ye nezāmī \ ، یا کاخ شهرام، محل سکونت تاج‎الملوک همسر دوم رضا شاه پهلوی، اقامتگاه و دفتر شهرام پسر بزرگ اشرف پهلوی، و پس از انقلاب اسلامی ایران موزۀ ابزار و ادوات نظامی.
بنای این ساختمان که در بخش مرکزی سعدآباد واقع است، به دستور رضا شاه در 1314 ش به‌عنوان اقامتگاه تاج‎الملوک، همسر دوم او ساخته شد. گفته می‎شود تاج‎الملوک این کاخ را دوست نداشت؛ از همین‎رو، به سلیقۀ او کاخی دیگر ساخته، و سپس بدانجا منتقل شد. کاخ شهرام که در نزدیکی کاخ اشرف قرار داشت، در اوایل دهۀ 1350 ش بازسازی شد و سپس در اختیار شهرام قوام، پسر بزرگ اشرف، به‎عنوان اقامتگاه و دفتر کار وی قرارگرفت ( مجموعه ... ، 57؛ «اسناد ... »، بش‍ ؛ «تهران‌گردی ... »، بش‍ ؛ تحقیقات ... ).
ایـن کـاخ بـا زیـربنـایـی حـدود 000‘ 3 مـ2 در دو طبقه و یک زیرزمین بنا شده، و ویژگیهای اولیۀ معماری آن در جریان تغییر و تحولات پس از انقلاب اسلامی به کلی دگرگون شده است («تهران‌گردی ... »، بش‍ ؛ تحقیقات).
پس از این تغییر و تحولات، بخشی از ادوات نظامی که از 1302 ش تا آن زمان در دانشکدۀ افسری نگهداری می‎شد، به این ساختمان انتقال یافت. سرانجام در 31 شهریور 1362، این ساختمان با عنوان موزۀ نظامـی تـوسط رئیس‌جمهـوری وقـت ــ آیت‎الله سیـد علـی خامنـه‎ای ــ گشایش یافت و امروزه نیز تحت نظارت ارتش جمهوری اسلامی ایران اداره می‎شود («تهران‌گردی»؛ بش‍ ‌).
ساختمان دوطبقۀ موزۀ نظامی 10 سالن دارد و در این سالنها تاریخ ارتش ایران به نمایش گذاشته شده است. سلاحهای موجود در موزه بیشتر دست‎ساز، و در نوع خود منحصر به فرد هستند (تحقیقات؛ وخشوری، 60-64). 
در این موزه، درفشها، پوشاک و یونیفرم ارتش ایران از دورۀ مادها به بعد بر تن مجسمه‎هایی در ابعاد انسان پوشانده شده، و در ویترینهای متعدد جای گرفته است بیشتر این لباسها باقی‌ماندۀ مجموعه‎ای است که اوایل دهۀ 1350 ش براساس تصاویر و مستندات تاریخی برای برگزاری جشنهای 500‘2ساله بازسازی شده بودند.
در دیگر سالنهای این موزه، قدیمی‎ترین سرنیزه متعلق به 800-700 سال ق‌م، شمشیرهای امیر تیمور گورکانی، شاه عباس و شاه اسماعیل صفوی، کریم‎خان زند، فتحعلی شاه و محمد شاه قاجار، زره 18کیلویی شاه اسماعیل صفوی و نیز مجموعه‎ای از نشانهای نظامی، شمشیرهای رضا شاه، تفنگ خالو قربان و سلاحهای هدیۀ صدام حسین به امیرعباس هویدا و تفنگهایی که دانشجویان در زمان تسخیر سفارت آمریکا غنیمت گرفته بودند، به نمایش گذاشته شده است. از معروف‎ترین سلاحهای سرد اروپایی موجود در این موزه می‎توان به شمشیر ناپلئون بناپارت اشاره کرد که توسط یکی از ژنرالهای معروف آن زمان به فتحعلی شاه قاجار هدیه شده بود (وخشوری، 64). در این موزه مجموعه‎ای از توپ و اسلحه‎های گرم دوران قاجار مربوط به جنگهای ایران و روس و نیز تابلوی بدون امضا و نیمه‌کارۀ جنگ ایران و روس که گفته می‎شود کار علی‎اکبر خان نقاش‌باشی یا ملک‎الشعرای نقاش‎باشی است و نیز هدایای نظامی و غنایمی که ایرانیان در جنگ با کشورهایی ازجمله عثمانی، افغانستان و هندوستان به دست آورده‎اند، نگهداری می‎شود.
زنبورک ازجملۀ سلاحهای تخصصی ایرانیان در دورۀ صفویه است که در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این سلاح جزو نخستین سلاحهای گرم در جهان محسوب می‎شده است.
افزون بر فضای داخلی موزه، در محوطۀ باز پیرامون ساختمان نیز سلاح و ادوات نظامی دیگری به نمایش گذاشته شده است. ازجمله توپهای دوران صفوی، قاجاری (مربوط به عهدنامۀ ترکمانچای)، کشتی شبیه‌سازی شدۀ دوران خشایارشا، هواپیمای نیم آکروجت (متعلق به دهه‎های 1320 و 1330 ش)، رولزرویس رضا شاه و کامیونی که با آن جنازۀ رضا شاه را در تهران حمل کردند (تحقیقات؛ وخشوری، 60 -64). گفته می‎شود این موزه در سالهای آینده به ساختمانی نزدیک به حرم امام خمینی (ره) منتقل می‎شود.

مآخذ

 «اسناد اداری ادارۀ کاخ سعدآباد؛ انتقال کاخ تاج‎الملوک»، مرکز اسناد کاخ ـ موزه‎های سعدآبـاد؛ تحقیقات میـدانی مـؤلف، 1388 ش؛ «تهران‎گردی را از سعدآباد شروع کنید»، بروشور راهنمای کاخ ـ موزه‎های سعدآبـاد؛ مجموعـۀ فرهنگی و تاریخی سعدآباد، کارنامۀ سال 81، دفتر فنی کاخ ـ موزه‌های سعدآباد؛ وخشوری، احمد، «موزۀ نظامی سعدآباد»، جهانگردان، آذر 1377، شم‍ 11.

شیده لالمی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: