صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / میگون، مدرسه یخ نوردی /

فهرست مطالب

میگون، مدرسه یخ نوردی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 31 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

میگون، مدرسۀ یخ‌نوردی \ madrese-ye yax-navardī-ye meygūn \ ، محلی برای آموزش ورزش یخ‌نوردی، واقع در ابتدای ورودی درۀ هملون، نرسیده به شهر میگون و حدود 35کیلومتری تهران. 
این مدرسۀ ورزشی یخ‌نوردی درواقع، بخشی از صخره‌های آبشار بزرگ میگون و محوطۀ اطراف آن است که بر اثر سرمای شدید هوا در زمستان یخ می‌بندد و شرایط مناسبی را برای ورزش یخ‌نوردی پدید می‌آورد. 
در گذشته، ورزشکاران رشتۀ یخ‌نوردی از تودۀ یخی سفت و محکم این آبشار یخ‌زده که به شکل قندیلهای بلند و متراکم است، برای صعود استفاده می‌کردند؛ تا اینکه استقبال علاقه‌مندان سبب شد تا در 1381 ش، به همت هیئت کوهنوردی شهر میگون، اقداماتی برای بهره‌برداری رسمی از آن به عنوان مدرسۀ یخ‌نوردی انجام پذیرد. بدین ترتیب، زمین محدودۀ آبشار از سوی شورای شهر میگون به هیئت کوهنوردی واگذار شد تا در آنجا نخستین مدرسۀ یخ‌نوردی ایران با امکانات اولیه تأسیس شود. برای این منظور دور تا دور آبشار را با دیوار و نرده، حصارکشی کردند و اتاقکی برای کارهای اداری و ثبت‌نام کارآموزان یخ‌نوردی و آموزش آنان ساخته شد. 
در این مدرسه، در ماههای دی، بهمن و اسفند، کارآموزان و علاقه‌مندان روزهای پنج‌شنبه و جمعۀ هر هفته پذیرش شده، با پرداخت ورودیه و ثبت‌نام در کلاسهای کارآموزی، زیر نظر مربیان یخ‌نوردی رسمی فدراسیون کوهنوردی آموزش داده می‌شوند. افزون بر آن، هرساله مسابقه‌هایی نیز در این محل در سطوح مختلف یخ‌نوردی برگزار می‌شود که به‌تدریج در حال توسعه است. 

مأخذ

 یوسفی، افشین (مربی یخ‌نوردی باشگاه دماوند)، مصاحبه با مؤلف.

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: