صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / نجارکلا /

فهرست مطالب

نجارکلا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 1 تیر 1399 تاریخچه مقاله

نجارکلا \ najjār-kolā \ ، از محله‎های شهر لواسان، حدفاصل گلندوک و قاضی‎آباد. 
این محله در شمال بلوار امام‌ خمینی (ره)، در شرق رودخانۀ کُند، و در ارتفاع متوسط 720‘ 1متری از سطح دریا واقع است.
نجارکلا تا پیش از دهۀ 1350 ش وجود نداشت. در شمال نجارکلا محدودۀ محصوری بود که به آن «قلعه» می‎گفتند. این مکان، قلعۀ نظامی یا مسکونی نبود، اما چون با دیوار نسبتاً بلندی محصور شده بود، به آن نام خوانده می‌شد. در آن زمان، قاضی‎آباد جزو اراضی نجارکلا بود و یک یا دو خانۀ مسکونی داشت که به آن قلعۀ قاضی‎آباد می‎گفتند و بر گرد آن دیواری کشیده شده بود. 
پس‌ از شکل‎گیری اولیۀ لواسان به عنوان شهر و توسعۀ روزافزون آن، شخصی به نام دکتر مؤتمنی اراضی نجارکلا را خرید و آن را به نام دخترش نازنین‎کلا نامید؛ اما این نام تداول نیافت و همان اسم نجارکلا بر سر زبانها باقی ماند. در دوران رشد و توسعۀ نجارکلا توسط دکتر مؤتمنی، جمعیت آن به حدود 15 خانوار افزایش یافت و افراد مراسم دینی خود را در حسینیه و مسجد گلندوک برگزار می‎کردند. پس‎از دهۀ 1350 ش و به‌خصوص پس‎از سالهای پیروزی انقلاب اسلامی، نجارکلا مانند دیگر محله‎های لواسان به سرعت رشد کرد و بر جمعیتش افزوده شد، به‎گونه‎ای که امروزه از پل لشکرک به لواسان که به آن توک‎مزرعه می‎گویند، تا باغ‎دره واقع در شمال محلۀ ناران، زمین خالی‌ای که در آن ساختمان احداث نکرده باشند، وجود ندارد.
اهالی نجارکلا و قاضی‎آباد درگذشته به کار کشاورزی و دامداری اشتغال داشتند. بخشی از زمینهای آنها با آب رودخانۀ کند آبیاری می‎شد و در آنها کشاورزی آبی رونق داشت، اما در بیشتر زمینهایی که در دامنۀ غربی کوه باغ‌دره و دامنه‎های جنوبی کوه کند واقع بود، کشاورزی به صورت دیم رایج بود. عمدۀ محصولات دیمی گندم و جو بود؛ اما کشت حبوباتی نظیر نخود، ماش و عدس که با خاک و آب‌وهوای آنجا سازگاری داشتند، نیز مورد توجه بود. امروزه نامهای نجارکلا و قاضی‎کلا برخلاف اسامی روستاهای حاشیۀ رودخانۀ جاجرود که فراموش شده‎اند، همچنان کاربرد عمومی دارند و به‎عنوان بخشی از شهر لواسان پذیرفته شده‌اند.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: