صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / مسجد النبی /

فهرست مطالب

مسجد النبی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 27 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

مسجد النبی (ص) \ masjed-on-nabī \ ، مسجدی در خیابان شهیـد عسکریـان، کوچۀ مسجد، در محلۀ جمال‎آباد واقع در منطقۀ 1 شهرداری تهران.
به‌گفتۀ یکی از آگاهان محل، این مسجد در زمین خانه‌ای که در سالهای دور یکی از اهالی جمال‌آباد آن را وقف کرده بود، ساخته شده است. ساخت این مسجد پیش از 1360 ش آغاز شد و در 1372 ش کار ساخت آن به پایان رسید. ایـن مسجد با مساحتی حدود 450 مـ2، مشتمل بر دو طبقه و یک بالکن است. طبقۀ اولْ مسجد، و طبقۀ دوم، حسینیه است. مسجدالنبی (ص) مشتمل بر شبستانی است که در میانۀ آن نیز هشتیِ زیبا با 8 پنجره نظر هر بیننده‎ای را به خود معطوف می‎دارد. دور تا دور این شبستان کاشیهایی نصب شده که بر روی آن عباراتی از قرآن کریم، و احادیثی از پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) حک شده است. همچنین محراب این مسجد ارتفاعی حدود 4 تا 5 متر دارد. در حیاط مسجد دو درخت قدیمی، یکی گردو و دیگری چنار، و در میانۀ حیاط نیز حوضی وجود دارد.
حجج‎الاسلام سید حسن سعادت مصطفوی، سید محمد هاشمی، بنی‌طباطبا و غلامی امام جماعتهای پیشین این مسجد بودند. امروزه (1388 ش) امام جماعت این مسجد حجت‎الاسلام و المسلمین مهدی قنبری است. در این مسجد تنها نماز مغرب و عشا به‎صورت جماعت برگزار، و هر شب پس از خواندن نماز مغرب و عشا یک صفحه از قرآن کریم نیز تلاوت می‎شود. همچنین در سه‎شنبه‌شبها دعای توسل، پنجشنبه‌شبها دعای کمیل، و شنبه‌شبها نیز زیارت آل‌یاسین قرائت می‎شود. 
این مسجد بسیج خواهران و برادران و کتابخانه‎ای کوچک دارد. گفته شده تا 1367 ش بزرگ‌ترین گروه فرهنگی شمیران در این مسجد دائر بوده است. به گفتۀ یکی از اهالی محل، در آن سالها حدود 400 تن از نوجوانان و جوانان محل در کلاسهای تربیتی و آموزشی شرکت داشتند.
به‌سبب قرارگرفتن این مسجد بر بالاترین نقطۀ جمال‎آباد، دسترسی غیرمحلیها به آن با مشکل همراه است؛ از این رو، بیشتر نمازگزاران مسجدالنبی (ص) از اهالی محلۀ جمال‌آبادند. حدود 20 متر پایین‎تر از مسجدالنبی (ص)، مسجـدی قدیمی بـه مساحت 40 مـ2، متعلق به دورۀ ناصری، وجود دارد که در 1387 ش برای بازسازی، تخریب شد.

مأخذ

 جوزی، محسن (از اعضای هیئت امنای مسجدالنبی (ص))، مصاحبه با مؤلف.

حسن موسوی زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: