صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / مطبخ /

فهرست مطالب

مطبخ


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 30 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

مطبخ \ matbax \ ، ناحیه‌ای پرآب و مصفا در شمال روستای لالان. 
در شمال روستای لالان کوههایی بلند و برف‌گیر با ارتفاع بیش از 000‘4 متر از سطح دریا وجود دارد که آبهای حاصل از ذوب شدن برفها و چشمه‌های آنها در دامنه‌هایی که رو به روستای لالان دارند، در تنگه‌ای سرازیر می‌شوند و در یک‌کیلومتری شمال این روستا به یکدیگر می‌پیوندند و رودخانۀ لالان را تشکیل می‌دهند. 
این ناحیۀ پرآب و خوش آب‌وهوا مورد توجه ناصرالدین شاه بود و هر ساله که در فصل گرما از تهران خارج می‌شد، گاهی نیز برای شکار به کوههای اطراف لالان می‌رفت؛ و در مدتی که در لالان به سر می‌برد، در جایی که بعدها مطبخ خوانده شد، چادر می‌زد. 
آن بخش از ناحیۀ مطبخ که در میان تنگۀ رودخانۀ لالان جای دارد، دارای وسعت بیشتری نسبت به جاهای دیگر است و در موقعیت جغرافیایی °51 و ´34 طول شرقی، و °36 و ´2 عرض شمالی، و ارتفاع متوسط 900‘2متری از سطح دریا قرار دارد. در همین جا بود که اردوی شاهی برپا می‌شد و آشپزها حیوانات شکارشده توسط شاه و همراهانش را طبخ می‌کردند. این مکان از آن زمان مطبخ (آشپزخانه) نامیده شد و این اسم تا امروز باقی مانده است. کهن‌سالان روستای لالان بر آن‌اند که آب این ناحیه بسیار بُرنده، و در هضم غذا بسیار مؤثر است. در محل مطبخ، می‌توان قطعاتی از ظروف دورۀ ناصری را که عمدتاً نقش شاه روی آنها چاپ یا حک شده است، یافت.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: