صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / مطهری(شهید)، خانه-موزه /

فهرست مطالب

مطهری(شهید)، خانه-موزه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 30 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

مطهری (شهید)، خانه ـ موزه \ xāne-mūze-ye šahīd motahharī \ ، خانه‌ای واقع در خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، در منطقۀ 3 شهرداری تهران. 
خانۀ شخصی شهید مطهری در اردیبهشت 1386، هم‌زمان با بیست و هشتمین سالروز شهادت او به همت سازمـان فـرهنگـی ـ هنـری شهـرداری تهـران پـس از آماده‌سازی به «خانه ـ موزۀ شهید مطهری» بدل شد. 
خـانـه ـ موزۀ شهید مطهری بـا مساحت 455 مـ2 و 300 متر زیربنا در دو طبقه، در 1345-1355 ش، میزبان بسیاری از جلسات فکری و فعالیتهای انقلابی استاد مطهری بوده است و بسیاری از دانشجویان و شخصیتهای مبارز انقلاب اسلامی در آن رفت‌وآمد داشته‌اند. علت سکونت او در این منزل نزدیکی آن به حسینیۀ ارشاد بوده است. 
طبقۀ اول ساختمان این خانه ـ موزه شامل یک اتاق پذیرایی بزرگ است که پس از بازسازی به صورت نگارخانه درآمده است و در آن عکسهایی از استاد مطهری به همراه برخی از چهره‌های برجستۀ سیاسی و فرهنگی، و نیز شماری از وسایل شخصی او در معرض نمایش قرار گرفته است. 
در طبقۀ دوم راهروی وجود دارد که به دو اتاق منتهی می‌شود؛ نخست اتاق شخصی مطهری که شماری از کتابهایش را در همین اتاق نوشته است و اتاق دیگری که اکنون به برگزاری کارگاهها و دوره‌های آموزشی مختلف اختصاص دارد. همچنین این ساختمان دارای حیاط بزرگی است که در گوشۀ آن خودرو شخصی او نگهداری می‌شود. 
از فعالیتهای این موزه می‌توان به راه‌اندازی باشگاه یاران مطهر اشاره کرد که هدف از تشکیل آن نگاهی جدید به دیدگاهها و اندیشه‌های مطهری در حوزه‌های گوناگون فکری، فلسفی، علوم قرآنی، فرهنگ و معارف اسلامی، علوم اجتماعی، منطق، اخلاق و جز آنها ست. 
مهم‌ترین فعالیتهای این باشگاه، برگزاری سلسله نشستهای اجتماعی با موضوع آشنایی با تفسیر قرآن کریم، اخلاق اسلامی، سیری در نهج البلاغه، حماسۀ حسینی، نظام حقوق زن در اسلام و غیره از دیدگاه شهید مطهری؛ برپایی کارگاههایی یک‌روزه با موضوع الگوی اسلامی، هویت ایرانی، هویت اسلامی، تاریخ تمدن و علوم در اسلام، انسان کامل، دستاوردهای اسلام برای جهان معاصر و انسان امروزی، بیداری اسلامی، بهبود سبک زندگی، و رونمایی و معرفی کتابها و دیگر آثار منتشرنشدۀ استاد مطهری با حضور صاحب‌نظران؛ و بزرگداشت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم است. 

مآخذ

 تحقیقات میدانی مؤلف؛ رضایی (کارشناس هنری موزه)، گفت‌وگو با مؤلف.

نفیسه بشری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: