صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / محلاتی(شهید)، شهرک /

فهرست مطالب

محلاتی(شهید)، شهرک


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 26 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

محلاتی (شهید)، شهرک \ šahrak-e šahīd mahallātī \ ، شهرکی در شمال شرقی تهران، واقع در شمال خیابان مینی‌سیتی، ناحیۀ 10، منطقۀ 1 شهرداری تهران. 
زمین این شهرک در 1364 ش با موافقت امام خمینی (ره) جهت ساخت مسکن برای کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به این ارگان تحویل داده شد. این شهرک از شمال به محدودۀ جنگلی و کوههای لشکرک، از شرق به شهرک قائم، و از غرب به شهرکهای نفت، صدف و البرز منتهی می‌شود. این شهرک در حال حاضر (1390 ش) 180 هکتار وسعت، و حدود 000‘35 نفر جمعیت دارد. 
شهرک شهید محلاتی نسبت به شهرکهای هم‌جوار خود مانند شهرک قائم، شهرک نفت و شهرک دانشگاه، از امکانات فرهنگی، آموزشی و بهداشتی بیشتری برخوردار است. این شهرک دارای 25 مدرسۀ دولتی و غیردولتی، یک مهدکودک، چندین واحد فرهنگی و آموزشی برای استفادۀ خانمها و آقایان، یک درمانگاه دولتی و 7 مسجد است. از دیگر اماکن اهالی این شهرک می‌توان به مقبرةالشهداء اشاره کرد. 
در شهرک شهید محلاتی 13 مرکز خرید و 10 بوستان وجود دارد. همچنین در 1385 ش، 13 بوستان در ارتفاعات این شهرک به بهره‌برداری رسید‌ه‌ است که از میان آنها می‌توان به بوستانهای ولایت، نرگس، فردوس، رضوان و امامت اشاره کرد. 
شهرک شهید محلاتی دارای 5 خیابان اصلی به نامهای جهاد، شاهد، فتح، بسیج شرقی و بسیج غربی، و 54 خیابان فرعی است. ساختمانهای این شهرک تقریباً به‌صورت یک‌پارچه و منظم در کنار یکدیگر ساخته شده‌اند. 

مأخذ

 بهزادی (از کارکنان ناحیۀ 10 شهرداری منطقۀ یک تهران)، مصاحبه با مؤلف.

امیرحسین فاطمی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: