صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / مبارک آباد /

فهرست مطالب

مبارک آباد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399 تاریخچه مقاله

مبارک‌آباد \ mobārak-ābād \ ، باغ ـ روستایی آباد در شمیران در دورۀ قاجار، و امروزه محله‌ای واقع در محدودۀ منطقۀ 4 شهرداری، در شمال شرقی تهران. 
روستای مبارک‌آباد که در گذشته به کاظم‌آباد نیز معروف بوده، و در دورۀ فتحعلی شاه قاجار، از روستاهای آباد شمیران به شمار می‌آمده است، نخست به مهدی ملک‌الکتاب فراهانی، داماد میرزا عیسى قائم‌مقام بزرگ فراهانی (د 1238 ق) و از شاعران و خوش‌نویسان دورۀ فتحعلی‌ شاه و محمد شاه قاجار، تعلق داشت (بامداد، 4 / 168)، اما پس از آنکه به دنبال قتل میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام بزرگ فراهانی (د 1251 ق)، پسر عیسى قائم‌مقام بزرگ، ملک‌الکتاب از بیم جان به قم رفت و در حرم حضرت معصومه (ع) بست نشست، تمامی اموال و املاکش ازجمله روستای مبارک‌آباد به دستور محمد شاه مصادره شد و به میرزا نصرالله صدرالممالک اردبیلی، از صوفیان نعمت‌اللٰهی که با حاجی میرزا آقاسی روابطی نزدیک داشت، واگذار شد؛ البته میرزا تقی‌خان امیرکبیر در دورۀ صدارتش مالکیت این املاک را به ملک‌الکتاب بازگرداند (همو، 4 / 170؛ فراهانی، «یا» ـ «یج»؛ خان‌ملک، 322-323). 
روستای مبارک‌آباد در دورۀ مظفری به عین‌الدوله (د 1346 ق)، صدراعظم مظفرالدین شاه، تعلق داشت و وی عمارتی باشکوه نیز در آنجا بنا کرده بود (نک‍ : ه‍ د، عین‌الدوله، عمارت). در 1324 ق، هم‌زمان با جنبش مشروطه‌خواهی مردم ایران، شماری از علما، تجار و رؤسای اصناف که از ستمگریهای عین‌الدوله به ستوه آمده بودند، عزل او را از مظفرالدین شاه درخواست کردند. عین‌الدوله که اوضاع را مناسب نمی‌دید، به ملک خود در مبارک‌آباد رفت و در برابر خواستۀ مخالفان پایداری کرد و استعفا نداد. مظفرالدین شاه پس از برگشت از سفر فرنگ، اوضاع را مطلوب ندید؛ ازاین‌رو، ناصرالملک را به مبارک‌آباد نزد عین‌الدوله فرستاد و وی نیز صدراعظم را مجبور به استعفا کرد (معیرالممالک، رجال ... ، 206). 
ظاهراً باغ ـ روستای مبارک‌آباد در 1329 ق، آبادی و طراوت خود را از دست داده بود. به گزارش معیرالممالک، در همین سال در مبارک‌آباد اثری از درختان سرسبز و باغهای میوه نبوده است (نک‍ : همو، وقایع ... ، 75). بعدها رضاخان هروی (بصیرالدوله) بخشی از این منطقه را به‌صورت اقساط از عین‌الدوله خریداری کرد. پس از فوت رضاخان هروی، این اراضی به مالکیت خاندان هروی ازجمله بدرالسلطنه، دختر وی، و همسر عیسى صدیق، از دانشمندان برجستۀ دورۀ پهلوی اول و دوم، درآمد. نام میدان هروی که امروزه در این محله واقع است، برگرفته از نام همین خاندان است. در دورۀ قاجار، اراضی مبارک‌آباد به همراه اراضی لویزان و شمس‌آباد یک منطقه به شمار می‌رفتند، اما بعدها، از یکدیگر جدا شدند (ستوده، 2 / 747؛ «شناسنامه ... »، بش‍ ؛ صدیق، 299-302). 
پیش از ضمیمه‌شدن اراضی روستای مبارک‌آباد به تهران بزرگ، اقتصاد اهالی این روستا برپایۀ کشاورزی و کارگری در مهمات‌سازی در سلطنت‌آباد (امروزه پاسداران) استوار بود. غلات، بنشن، صیفی‌جات، انار و انجیر از عمده محصولات کشاورزی این منطقه به شمار می‌رفت. آب مورد نیاز اهالی برای آشامیدن و کشاورزی نیز از قناتی که از لویزان سرچشمه می‌گرفت، تأمین می‌شد. گفتنی است در 1328 ش، مزرعۀ مخلص‌آباد جزو این روستا بوده است (کریمان، 441؛ فرهنگ ... ، 1 / 200؛ معتمدی، 393؛ طباطبایی، 164). 
مبارک‌آباد در سرشماری 1335 ش، 113 تن جمعیت داشته است ( گزارش ... ، 6). در آن سالها، این روستا بار دیگر طراوت خود را به دست آورده، و مکانی برای ساخت ویلاهای تابستانی اعیان شده بود («تاریخچه ... »، بش‍‌ ). روستای مبارک‌آباد در اواسط دهۀ 1340 ش در جریان توسعۀ شهری، به شهر تهران ضمیمه، و از آن پس به یکی از محله‌های این شهر بدل شد. 
امروزه (1388 ش)، محلۀ مبارک‌آباد از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به بزرگراه شهید زین‌الدین، از شرق به بزرگراه امام علی، و از غرب به بزرگراه شهید صیاد شیرازی منتهی می‌شود. براساس تقسیمات شورایاری محله‌ها در 1387 ش، محله‌های مبارک‌آباد و حسین‌آباد با یکدیگر ادغام، و از آن پس یک محله شدند. دانشکدۀ شهید رجایی، نگارخانۀ برگ، خانۀ فرهنگ صدف واقع در بوستان صدف، و مسجد جامع مبارک‌آباد جملگی در این محله واقع‌اند. دربارۀ سبب نام‌گذاری مبارک‌آباد گفته می‌شود از آنجا که در گذشته، این اراضی برای کشاورزی بسیار مرغوب، و به‌سبب فراوانی محصول، برای کشاورزان منطقه پربرکت و مبارک بوده، مبارک‌آباد نامیده شده است (طباطبایی، همانجا؛ «تاریخچه»، بش‍ ؛ محمودیان، 20). 

مآخذ

 بامداد، مهدی، شرح حال رجال ایران، تهران، 1357 ش؛ «تاریخچۀ منطقه»، شهرداری تهران (مل‍‌ )؛ خان‌ملک‌ساسانی، احمد، سیاستگران دورۀ قاجار، تهران، 1338 ش؛ ستوده، منوچهر، جغرافیای تاریخی شمیران، تهران، 1374 ش؛ «شناسنامۀ محلات منطقۀ 4»، شهرداری تهران (مل‍‌ )؛ صدیق، عیسى، یادگار عمر، تهران، 1340 ش؛ طباطبایی، محمدهادی و دیگران، تهران 100، ویژه‌نامۀ صدسالگی شهرداری تهران، تهران، 1387 ش؛ فراهانی، محمدحسین، حالت، تهران، 1312 ش؛ فرهنگ جغرافیایی ایران (آبادیها)، استان مرکزی، دایرۀ جغرافیایی ستاد ارتش، تهران، 1328 ش؛ کریمان، حسین، تهران در گذشته و حال، تهران، 1355 ش؛ گزارش مشروح حوزۀ سرشماری تهران، وزارت کشور، تهران، 1337 ش؛ محمودیان، علی‌اکبر و دیگران، اطلس شهرستان شمیران، تهران، 1381 ش؛ معتمدی، محسن، جغرافیای تاریخی تهران، تهران، 1381 ش؛ معیرالممالک، دوستعلی‌، رجال عصر ناصری، تهران، 1361 ش؛ همو، وقایع الزمان، به کوشش خدیجه نظام‌مافی، تهران، 1361 ش؛ نیز: 

Tehran 1, www.tehran.ir / Default.aspx?tabid=1757& language=fa-IR (acc. Jul.22,2002); Tehran 2, www. tehran.ir / Default.aspx ? language = fa - IR & Page ContentID=3031&tabid=21499 (acc. Jul.22,2009). 
حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: