صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ماه مهر، مؤسسه فرهنگی-هنری /

فهرست مطالب

ماه مهر، مؤسسه فرهنگی-هنری


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 26 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

ماه مهر، مؤسسۀ فرهنگی ـ هنری \ moºassese-ye farhangī-honarī-ye māh-e mehr \ ، مؤسسه‌ای فرهنگی ـ هنری واقع در خیابان آفریقا، خیابان نیلوفر، شمارۀ 7. 
این مؤسسه در بهمن ماه 1385 فعالیت خود را در ساختمانی کوچک در خیابان آفریقا، خیابان کاج‌آبادی، آغاز کرد و به دلیل استقبال جوانان از فعالیت این مؤسسه، در 1387 ش فضای آن به مکان کنونی منتقل شد. مؤسسۀ ماه مهر در فضایی با مساحت حدود 800 مـ2 قرار دارد و بنای آن سه‌ طبقه است. در طبقۀ همکف، بوفه و کتابخانۀ ماه مهر قرار دارد که در آن، انواع محصولات فرهنگی و صنایع دستی برای نمایش و فروش ارائه می‌شود. 
در طبقۀ اول، نگارخانۀ ماه مهر و دفاتر قرار دارند. در این نگارخانه، در هر فصل 4 یا 5 نمایشگاه برای معرفیِ هنرمندان پیش‌کسوت و نیز افراد مبتدی برگزار می‌شود. 
بخش آموزش مؤسسۀ ماه مهر به امر آموزش تخصصی و پیشرفتۀ هنر معطوف است و در راستای تحقق این هدف، با همراهی استادان طراز اول هنرهای تجسمی کشور، کلاسهای متنوعی را در قالب گروههای نقاشی، طراحی، مجسمه‌سازی، تاریخ هنر، عکاسی، زبان تخصصی هنر، نقد و مبانی نظری هنر، روان‌شناسی هنر، و کلاسهای ویژه برای هنرجویان ارائه می‌کند. ازجمله استادانی که در این مؤسسه به تدریس مشغول‌اند، می‌توان به آیدین آغداشلو، پرویز تناولی، حمید سوری، حمید کشمیرشکن، نصرت‌الله مسلمیان، علی‌رضا سمیع‌آذر، مهران مهاجر، پریوش گنجی، علی نصیر، نیلوفر قادری‌نژاد و بسیاری استادان دیگر اشاره کرد. 
طبقۀ دوم این مؤسسه به کارگاه بزرگی اختصاص یافته است که در آن، کارگاههای هنری ماه مهر با هدف برقراری ارتباط بهتر بین هنرمندان و مخاطبان آنها (شامل هنرجویان و بینندگان آثار هنری) در همۀ زمینه‌های هنرهای تجسمی برگزار می‌شود و شرکت در آنها برای همگان آزاد است. بخش گرافیک مؤسسه نیز طراحی تمامی پوسترها، کارتها و بروشورهای نمایشگاهها را برعهده دارد. 
در سالهای اخیر، مؤسسۀ ماه مهر نقش بسیار چشمگیری در ارائۀ کلاسهای هنری در سطح بالا در جامعۀ هنری داشته است و سالیانه شمار زیادی از هنرجویان از این فضا استفاده می‌کنند. مدیریت این مؤسسه با رویکرد به حمایت هنر مدرن و هنرمندان مطرح جامعه باعث ارتقای سطح کیفی هنرهای تجسمی در داخل کشور شده، و سهم بسزایی در معرفی هنرمندان ایرانی در بازارهای هنری خارج از کشور داشته است. 

مأخذ

 والی‌پـور، مـژگان (عضو هیئت مدیرۀ مـؤسسۀ فرهنگی ـ هنری ماه مهر)، مصاحبه با مؤلف.

سعیده صائبی‌مقدم
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: