صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / مجتمع تطبیقی و بین المللی /

فهرست مطالب

مجتمع تطبیقی و بین المللی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 26 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

مجتمع تطبیقی و بین‎المللی \ mojtamaº-e tatbīqī \ va(o) beyn-o(a)l-melalī، مجـتمـعـی فـرهنـگـی ـ آموزشی در دو بخش: پسرانه واقع در خیابان سعادت‎آباد، و دخترانه واقع در شهرک غرب.
مجتمع تطبیقی و بین‎المللی تهران در 1363 ش تأسیس شد. این مجتمع در ابتدای تأسیس مختلط بود و در خیابان فرشته قرار داشت؛ چندی بعد به شهرک غرب (خیابان گل‎افشان، خیابان زرافشان)، و سرانجام در 1372 ش، پس از ساخته شدن ساختمان‎ کنونی در خیابان سعادت‎‎آباد، مجتمع پسرانه به این مکان، و مجتمع دخترانه در 1376 ش به ساختمان جدید شهرک غرب انتقال یافت. 
مجتمع تطبیقی ویژۀ دانش‎آموزانی است که مدتی در خارج از ایران زندگی کرده‎اند و ضروری است پیش از وارد شدن به مدارس عادی، برای آشنایی با دروس این مدارس، دوره‎ای تطبیقی بگذرانند. مطابق اساسنامۀ این نوع مدارس، مجتمعهای آموزشی تطبیقی برای تحصیل دانش‎آموزان ایرانی که مدتی در خارج از کشور زندگی کرده‎اند و آشنایی لازم با زبان فارسی و یا آمادگی انطباق با نظام آموزشی جاری را ندارند، تأسیس می‎شوند. 
هدف از تأسیس مجتمع آموزشی تطبیقی ایجاد تسهیلات برای تحصیل فرزندان اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور که به کشور باز می‎گردند، و ایجاد زمینۀ مساعد جهت آشناشدن دانش‎آموزان با فرهنگ ملی و اسلامی و انطباق وضعیت تحصیلی آنان با نظام آموزش و پرورش کشور به منظور ادامۀ تحصیل در دیگر مدارس است.
فرزندان اتباع ایرانی در صورتی می‎توانند در مجتمع تطبیقی ثبت‎نام کنند که دست‌کم مدت دو سال به طور پیوسته در خارج از کشور زندگی کرده، و به زبان فارسی تسلط کافی نداشته باشند. مدت تحصیل در مجتمع تطبیقی یک سال است، اما دانش‎آموزان در موارد استثنایی و با تشخیص شورای معلمان دورۀ مربوط در مجتمع، می‎توانند مدت یک سال دیگر به تحصیل در مجتمع تطبیقی ادامه دهند.
مجتمع بین‎المللی تهران مجتمعی چندفرهنگی و چند ملیتی است که برای آموزش و پرورش اتباع خارجی مقیم ایران در دوره‎های مختلف تحصیلی تأسیس شده است. هدف از تأسیس این مدارس، تعلیم و تربیت دانش‎آموزان اتباع خارجی و اجرای برنامه‎های آموزشی و پرورشی با استفاده از محتوا و روشهای هم‌طراز با برنامه‎های دیگر مدارس بین‎المللی جهان با رعایت موازین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، و همچنین آشنا ساختن دانش‎آموزان با زبان فارسی و فرهنگ ایران است. برنامۀ درسی این مدارس بر اساس نظام آموزش معتبر، و تمامی دروس آن به زبان انگلیسی است.
مجتمع تطبیقی و بین‎المللی پسران با مساحت تقریبی 000‘20 مـ2 در 1372 ش ساخته شد و ساختمان دبستان این مجتمع در 1387 ش از مجموعۀ راهنمایی و دبیرستان جدا گردید. ساختمان دبستان مجتمع دارای 4 طبقه است که در دو طبقۀ اول آن دانش‎آموزان بخش بین‎المللی، در طبقۀ سوم دانش‎آموزان بخش تطبیقی، و در طبقۀ چهارم هر دو گروه حضور دارند. امکانات این مدرسه شامل سایت کامپیوتر مجهز، آزمایشگاه زبان و کتابخانه است.
در قسمت تطبیقی دبستان همچنین کودکستانی وجود دارد. مجتمع راهنمایی و دبیرستان تطبیقی و بین‎المللی پسران، دارای دو ساختمان جداگانه برای بخش بین‎المللی و تطبیقی است که شامل آزمایشگاههای زبان، فیزیک، شیمی و زیست، کارگاه حرفه و فن، سایت کامپیوتر، و کتابخانه است.
این مجتمع همچنین دارای حیاط بسیار بزرگی است که در آن زمین چمن فوتبال، زمین تنیس، زمین بسکتبال، زمین والیبال و زمین چندمنظوره وجود دارد.
مجتمع تطبیقی و بین‎المللی دختران دارای دو ساختمان جداگانه برای بخش تطبیقی و بین‎المللی است. مجتمع تطبیقی دارای سایت کامپیوتر، کتابخانه، آزمایشگاههای فیزیک، شیمی و زیست، سالن ورزش، نمازخانه، حیاط بازی، اتاق بهداشت، اینترنت بی‎سیم، و کلاس هوشمند است. در مقطع ابتداییِ مجتمع تطبیقی زبانهای فرانسه، انگلیسی و آلمانی نیز تدریس می‎شود و هر دانش‎آموز تنها مجاز به انتخاب یکی از این زبانها ست و آن را تا پایان دورۀ تحصیل خود در هر مقطع ادامه می‎دهد.
مجتمع بین‎المللی دارای مهدکودکی ویژۀ کودکان اتباع خارجی مقیم ایران است؛ برای ثبت‎نام در این مهدکودک غیرایرانی بودن یکی از والدین یا هر دو آنها ضروری است.
مجتمع بین‎المللی پسران و دختران تهران برای آموزش دانش‌آموزانی که دو سال پایان تحصیل خود را می‎گذرانند، از نظام IB استفاده می‎کند که برنامۀ یک دورۀ دوسالۀ تحصیلی است و برای دانش‎آموزانِ با انگیزه در سنین 16- 19 سال ارائه می‎شود؛ اتمام موفقیت‌آمیز این دوره به دانش‎آموزان امکان ورود به دانشگاههای معتبـر سراسر جهان را می‎دهد. در این دوره حدود 40 ساعت مطالعۀ آزاد و مقاله‎نویسی گنجانده شده است که به رشد مهارتهای فکری دانش‎آموزان کمک می‎کند. سیستم IB از طریق یونسکو حمایت، و از سوی بسیاری از دانشگاهها و کالجها در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‎شود. 

نفیسه بشری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: