صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لواسانی، محمد /

فهرست مطالب

لواسانی، محمد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 25 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لواسانی \ lavāsānī \ ، محمد، سید محمد لواسانی، فرزند سید احمد حسینی، عالم دینی.
او در 11 خرداد 1307 ش / 1 ژوئن 1928 م در نجف متولد شد. پس از سپری شدن دوران کودکی به تحصیل علوم دینی روی آورد و نزد آیت‎الله حاج سید محمد باقر محلاتی و آیت‎الله حاج سید علی بهشتی به تحصیل پرداخت (لواسانی، یادداشتها؛ حسینی، 141). آن‌گاه در درس خارج نزد علامه حاج سید علی فانی حاضر شد (همانجاها). وی پس از اتمام تحصیل از آقا سید عبدالهادی شیرازی اجازۀ اجتهاد گرفت (حسینی، 143). سالها بعد در 1349 ش از استاد خود آیت‎الله فانی، و در 1383 ش از سید حسن قمی فرزند حاج آقا حسین قمی نیز اجازۀ روایت گرفت (لواسانی، ضمیمۀ یادداشتها).
سید محمد در 1333 ش به همراهی پدرش برای سرپرستی امور حجاج و رسیدگی به شیعیان حجاز از نجف به مدینه رفت (همانجا).
وی در 1341 ش در زمان مرجعیت آیت‎الله بروجردی در مدینه برای حجاج و زائران ایرانی مکانی به نام المهدیه تأسیس کرد که زمین آن را خود وقف کرده بود. سالها این مکان ملجأ زائران و درماندگان بود (لواسانی، یادداشتها؛ حسینی، 147، 149). پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بالاگرفتن اختلافات میان ایران و عربستان، به حکم دولت سعودی این مکان تخریب شد و اثری از آن باقی نماند (همو، 150).
در آن سالها که المهدیه دایر بود، افزون بر خدماتی که به زائران شیعه ارائه می‎داد، مرکزی برای برگزاری جلسات درس و تبلیغات دینی نیز بود و سید محمد لواسانی در ساختن و به‌پاداشتن چنین مکانی در کشوری مانند عربستان که ازلحاظ دینی اختلافات اساسی با شیعیان دارد، رنجهای فراوانی متحمل شد؛ اما جدای از برپایی چنین مکانی که در نوع خود اقدام بزرگی در تاریخ شیعه به شمار می‎رود، اقدام مفید دیگر او ترویج عمرۀ مفرده است که به همت آیت‎الله حاج سید احمد لواسانی و سید محمد صورت گرفت و آثار آن تا به امروز برجا ست، به‎طوری‌که سالانه دهها هزار تن ایرانی در ایام غیرتمتع رهسپار زیارت خانۀ خدا و مرقد پیامبر (ص) می‎شوند (لواسانی، یادداشتها).

مآخذ

 حسینی‎لواسانی، ابراهیم، طنین روحانی در زندگانی خاندان لواسانی، مشهد، 1384 ش؛ لواسانی، محمد، ضمیمۀ یادداشتها؛ همو، یادداشتها.

مینا احمدیان
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: