صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لوپهنه، گردنه /

فهرست مطالب

لوپهنه، گردنه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 26 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لوپهنه، گردنه \ gardane-ye low-pahne \ ، گردنه‌ای وسیع در حدفاصل قله‌های دارآباد و سیاه‌بند تا قله‌های لزون و اسپیلت در خط‌الرأس توچال. 
این گردنه که در ارتفاع 180‘ 3متری جای دارد، مانند کمربندی قله‌های جناح شرقی خط‌الرأس توچال یعنی قله‌های سیاه‌بند، چمبره‌بند و چپ‌دره را به ارتفاعات بلندتری روی این مسیر یعنی قله‌های لزون غربی و لزون شرقی، اسپیلت، کلک‌چال و چال‌او متصل می‌کند. شیب دو طرف گردنه به حدی زیاد است که عبور از یالهای مستقیم زیر گردنه، تنها برای کوهنوردان باتجربه امکان‌پذیر است. 
برای رسیدن به این محل، کوهنوردان راه پاکوبی را در پیش می‌گیرند که از کلک‌چال به طرف گردنه در شرق می‌رود. گردنۀ لوپهنه در زمستانها از جنوب دارای نقاب برفی بزرگ و خطرناکی است که عبور از آن خطر ریزش بهمن را در پی دارد، زیرا بخش پایین قله‌های لزون غربی و شرقی و جناح شمالی قلۀ اسپیلت به طرف دره در معرض بادهای شدید و ریزشهای ناگهانی در فصلهای بهار و زمستان است. در تابستانها از این گردنه می‌توان از طریق راه پاکوب نسبتاً همواری که از پیازچال تا شیرپلا امتداد دارد، پس از حدود دو ساعت کوه‌پیمایی به پناهگاه شیرپلا رسید. معمولاً کوهنوردان از زیر گردنۀ لوپهنه برای رسیدن به درۀ وزباد در سوی غرب، در همۀ روزهای سال استفاده‌می‌کنند. 
همچنین می‌توان از راه منظریه به سمت درۀ یک‌باغ، سپس به پناهگاه و اردوگاه کلک‌چال، و از آنجا به سوی شرق و گردنۀ لوپهنه رفت. در سر راه، یال جنوبی قله‌های کلک‌چال، اسپیلت و کماچال را می‌توان دید. 
پس از اردوگاه کلک‌چال ارتفاع کوه یک‌باره افزایش می‌یابد و یالهای سخت‌گذر آغاز می‌شود و ارتفاع از 800‘2 متر در محل اردوگاه به تدریج به 000‘ 3 متر و بیشتر افزایش می‌یابد تا سرانجام به گردنۀ لوپهنه منتهی می‌شود.

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: