صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لپه سنگ، دره /

فهرست مطالب

لپه سنگ، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 24 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لپه‌سنگ، دره \ darre-ye lap(pp)e-sang \ ، دره‌ای واقع در غرب روستای لالان. 
این دره در جهت شرقی ـ غربی امتداد دارد و شیب آن به سمت دره و روستای لالان است. درۀ لپه‌سنگ از غرب به گردنۀ میان لالان، حد فاصل یال جنوب شرقی سرک‌چال و قلۀ روته، و از شرق به نزدیک روستای لالان تلاقی درۀ پلک ختم می‌گردد. 
طول مسیر دره حدود 000‘ 3 متر، و اختلاف ارتفاع دو نقطۀ آغازین و پایانی آن حدود 400 متر است. از ویژگیهای مهم این دره وجود آب دائمی است که از ذوب برفهای قلۀ سرک‌چال به این دره سرازیر می‌شود و این دره را همواره پرآب نگاه می‌دارد. درۀ لپه‌سنگ در انتها به سمت شمال تغییر مسیر داده و تا پایین یال قلۀ سرک‌چال ادامه می‌یابد. 
در گذشته این دره از طریق جاده‌های خاکی موجود در آن، محل رفت‌وآمد معدنچیان به معدنهای زغال‌سنگ منطقه بوده است. امروزه کوهنوردان و طبیعت‌گردان از آن جاده‌های خاکی برای رسیدن به درۀ روته استفاده می‌کنند. 
بهترین راه ورود به درۀ لپه‌سنگ از طریق روستاهای لالان و روته امکان‌پذیر است. راه‌پیمایی و پیمایش در این دره چندان سخت و دشوار نیست و بیشتر کوهنوردان از این دره برای رسیدن به قله‌های سرک‌چال و کلون‌بستک استفاده می‌کنند. مدت زمان پیمایش در این دره به حدود یک ساعت وقت نیاز دارد.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: