صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / گلستان، فرهنگسرا /

فهرست مطالب

گلستان، فرهنگسرا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 23 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

گلستان، فرهنگ‌سرا \ farhang-sarā-ye golestān \ ، یا فرهنگ‌سرای خانواده، فرهنگ‌سرایی واقع در محلۀ نارمک، میدان هلال‌احمر، خیابان گلستان، منطقۀ 8 شهرداری تهران. 
فرهنگ‌سرای گلستان در 1376 ش در زمینی به مساحت 250‘6 مـ2 در 5 طبقه تأسیس شد. این فرهنگ‌سرا در آغاز با نام «مجتمع فرهنگی ـ هنری گلستان» آغاز به کار کرد؛ اما در 1381 ش نام آن به «فرهنگ‌سرای خانواده» تغییر یافت. سرانجام در 1389 ش نام این فرهنگ‌سرا به «فرهنگ‌سرای گلستان» تغییر داده شد. 
فرهنگ‌سرای گلستان دارای کلاسهای آموزشی مختلفی شامل 17 فضای آموزشی، کارگاههای فرهنگی، هنری و اجتماعی، کتابخانه و سالن قرائت‌خانه، نگارخانه، سالن آمفی‌تئاتر و اجتماعات، مرکز مشاوره، کافی‌نت، کانونهای مختلف، باشگاه ورزشی شامل رشته‌های مختلف ورزشی و 6 زیرمجموعه (خانۀ فرهنگ و کتابخانۀ معرفت، خانۀ فرهنگ میدان 16، خانۀ فرهنگ قرآن، خانۀ فرهنگ فدک، خانۀ فرهنگ و کتابخانۀ فرزانگان، و کتابخانۀ دکتر شهیدی) است. 
کلاسهای آموزشی این فرهنگ‌سرا شامل آموزش هنرهای دستی و تجسمی، زبان انگلیسی، علوم قرآنی، موسیقی و کامپیوتر است و نیز تشکیل کانونهای همیاران جوان، نجوم، خانوادۀ فردا و خانه‌داران موفق، بانوان، شطرنج، هم‌نوا، طنز، قرآن و عترت، ادبی، مدافعین حقوق شهروندی و جهان‌دیدگان از دیگر واحدهای این فرهنگ‌سرا به شمار می‌آیند. 
کتابخانۀ فرهنگ‌سرای گلستان با مساحت حدود 400‘1 مـ2، دارای دو سالن مجزا و قرائت‌خانۀ آقایان و بانوان هر یک با ظرفیت 300 نفر است. در این کتابخانه بالغ بر 000‘ 63 جلد کتاب در زمینه‌های مختلف مذهبی، اجتماعی، علمی، هنری، ادبیات، داستان، تاریخ، جغرافیا و کمک‌درسی وجود دارد. بانک لوح فشردۀ این کتابخانه مجهز به 200‘1 عنوان لوح فشرده در زمینۀ ادبیات، هنر، تاریخ، کامپیوتر، درسی، دانشگاهی، علمی و اطلاعات عمومی است. برپایی جلسه‌های نقد کتاب با حضور اساتید مجرب نیز از دیگر برنامه‌های جنبی کتابخانۀ گلستان است. در این کتابخانه همچنین به مناسبتهای مختلف، سمینارها و نشستهای علمی و تخصصی و جلسه‌های مشاورۀ گروهی و فردی برگزار می‌گردد. 
سالن آمفی‌تئاتر فرهنگ‌سرای گلستان با ظرفیت 320 نفر، فضای مناسبی برای برگزاری گفتمانهای آزاد، جشنواره‌ها، بزرگداشتها و کنسرتهای موسیقی است. همچنین در این سالن، فیلمهای روز سینما و نمایشهای ویژۀ کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان اجرا می‌شود. 
نگارخانۀ گلستان 128 مـ2 مساحت دارد و در آن آثار هنرمندان در زمینه‌های مختلف هنری ازجمله طراحی، نقاشی، خوش‌نویسی، عکاسی، کاریکاتور، هنرهای تزیینی و صنایع دستی به معرض نمایش گذاشته می‌شود. 

رضا دستجردی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: