صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / کیقباد، قلعه /

فهرست مطالب

کیقباد، قلعه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 23 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

کیقباد، قلعه \ qalºe-ye key-qobād \ ، قلعه‌ای واقع بـر کوهی در داخل زاویـۀ تنگۀ هملـون و راه میگون ـ شمشک. این قلعه در °51 و ´28 و ´´48 طول شرقی، و °35 و ´58 و ´´54 عرض شمالی، در ارتفاع 560‘2 متری از سطح دریا و بر بالای قلۀ کوهی جای دارد. 
فاصلۀ قلعۀ کیقباد تا میگون حدود 4 کمـ ، و تا شمشک پایین حدود 3 کمـ است. تنها راه دسترسی به این قلعه از تنگۀ هملون است؛ با حرکت از جادۀ میگون به شمشک، در تقاطع تنگۀ هملون باید به سمت چپ پیچید و داخل تنگه شد و پس از پشت سر گذاشتن حدود 600 متر، و آن‌گاه یک ساعت پیاده‌روی‌به قلعه رسید. 
قلعۀ کیقباد شامل 3 بخش جداگانه است: 
بخش اول، بقایای معماری، فضای عمومی و اجزاء مختلف آن نظیر حصار و پیرامون، برجهای نگهبانی، آثار بنای آب‌انبار، فضاهای مسکونی، ارگ یا حاکم‌نشین و اتاقهای استقرار نگهبانان است که در بالاترین نقطۀ کوه برجای مانده‌اند. این بخش از قلعه به علل مختلف نظیر گذشت زمان و عوامل طبیعی ــ نظیر باد، باران، برف و یخ‌بنـدان شدید ــ و از همه مهم‌تر، حفـاریهای قاچاق و کندوکاو فراوان تخریب، و منهدم شده است و تنها نشانه‌های اندکی از اجزاء قلعه که از آنها نام برده شد، قابل مشاهده است. 
بخش دوم قلعۀ کیقباد، فضاهای غارمانند سه‌طبقه‌ای است که در زیر قلعۀ اصلی قرار داشته‌اند و در بدنۀ شرقی کوه رو به سمت شرق و شهر میگون و جاده دارند. بقایای این غارها دارای ابعاد و شکلهای مختلف‌اند و بزرگ‌ترین آنها حداکثر گنجایش حدود 6 تن را دارد. شماری از این غارها دارای پنجره‌هایی به اشکال مختلف‌اند که از طریق آنها به راحتی می‌توان گذرگاه تنگه و راه میگون به شمشک را زیر نظر گرفت. در بدنۀ برخی از غارها، و در دریچه‌های دیدبانی، آثار مداخلات انسانی قابل مشاهده است و به نظر می‌رسد برای استفادۀ بهتر، قسمتهایی از شکاف کوه تراشیده شده، و به شکل غار درآمده است. 
قسمت سوم، آثار معماری، به‌خصوص شواهدی از پی برجهای دیدبانی است که تا فاصلۀ 200متری قلعۀ اصلی بر بالای برافراشتگیهای کوه و صخره‌های اطراف دیده می‌شوند. در زمان حیات قلعه، از این برجها برای مراقبت و نگهبانی، و نیز به‌عنوان استحکامات مضاعف قلعه استفاده می‌شده است. 
به نظر می‌رسد که قلعۀ کیقباد دو کاربرد عمده داشته است: کاربرد اول آن حراست، نگهبانی و راهداری و کنترل گذرگاه رودبار قصران به ناحیۀ شمشک و دیزین، و سرانجام اتصال آن به گذرگاه گچسر و گردنۀ کندوان به مازندران؛ و کاربرد دیگرِ آن پناه دادن به زنان، کودکان و افراد مسن در مواقع ناامنی و آشوب و بروز فتنه‌ها بوده است. افراد جوان و مردانی که توان جنگیدن و دفاع داشتند، به مقابله با مهاجمان می‌پرداختند؛ اما چنانچه شکست می‌خوردند، به قلعه پناه می‌بردند و آخرین مقاومت و نبرد در آنجا رخ می‌داد و پیروزِ این نبرد، حاکم منطقه می‌شد. 
مصالح به‌کاررفته در بنای قلعۀ کیقباد سنگ لاشه، ملاط گِل، و در بخشهای حساس، ملاط گچ سنتی است و در جاهایی که در مجاورت رطوبت قرار داشته، نیز ملاط ساروج دیده می‌شود. پی و قطر دیوارها در جاهای مختلف متفاوت، و بین نیم تا یک و نیم متر است. در سطح و اطراف قلعه، در لابه‌لای خاکهای حاصل از حفاریها و کاوشهای غیرمجاز، قطعات اندکی از سفالهای دوران تاریخی و عمدتاً ظروف بزرگ ذخیرۀ آذوقه و نیز حجم زیادی از قطعات سفالهای دورۀ اسلامی، به‌خصوص سفالهای دورۀ سلجوقی و همچنین تیموری یافت شده است. سفالهای دورۀ اسلامی از انواع نخودی، قرمز و با نقوش گیاهی، حیوانی، استامپی، نقش‌کنده، نقش‌افزوده با لعاب سفید، پاشیده و نقش زیرلعاب‌‌اند. 
با توجه به نمونۀ سفالهای یافت‌شده می‌توان قدمت اولیۀ قلعۀ کیقباد را به دوران ساسانیان نسبت داد؛ اما به احتمال زیاد، از سده‌های 4-5 ق / 10-11 م به بعد این قلعه مورد استفادۀ فراوان و مداوم بوده، و تا اوایل دورۀ قاجار از آن بهره‌برداری می‌شده است. 
قلعۀ کیقبادِ شهر میگون در مهرماه 1382 با شمارۀ 401‘10 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و مشمول قوانین حفاظتی شد.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: