صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / فرحزاد، گسل /

فهرست مطالب

فرحزاد، گسل


آخرین بروز رسانی : جمعه 16 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

فرحزاد، گسل \ gosal-e farah-zād \ ، از گسلهای منطقۀ شمیران.
راندگی شمال تهران در این محل، دارای شیب‎ °70 تا °80 به سمت شمال است و امتداد گسل فرحزاد به طور تقریبی به سمت شمال‌غربی ـ جنوب‌شرقی است. در غرب درۀ فرحزاد دست‎کم 3 گسل موازی با 3 دیواره در کوهپایۀ‎ البرز، و در کنار یکدیگر قرار دارند. گسل فرحزاد در بخش غربی رودخانۀ فرحزاد، به دو شاخۀ شمالی و جنوبی تقسیم می‎شود. شاخۀ جنوبی آن از نوع معکوس، و در غرب درۀ فرحزاد و شرق باغ فیض، در ترانشه‎ای با راستای شمالی ـ جنوبی واقع است. این گسل به سبب توده‎ای بودن سری آن و فقدان لایه‎بندی مشخص، در سری A نمایان شده است؛ در قسمتهایی، شیب لایه‎های سری A، حدود °10 به سمت جنوب است. 
شاخۀ شمالی گسل فرحزاد در کنارۀ غربی درۀ فرحزاد و در ترانشه‎ای بـا امتـداد شمال‌شـرقی ـ جنوب‌غـربی، قرار دارد و برخلاف شاخۀ جنوبی که شیبی معکوس دارد، شیب آن °70 به سمت جنوب است. این شاخه از گسل فرحزاد، از نوع عادی است. میزان جابه‌جایی گسل فرحزاد 50 سانتی‌متر است.

مآخذ

 بربریان، مانوئل و دیگران، پـژوهش و بـررسی ژرف ـ نـوزمین‌ساخت، لـرزه‌زمین‌ساخت و خطـر زمین‌لرزه ـ ‌گسلش در گسترۀ تهران و پیرامون، تهران، 1371 ش؛ درویش‎زاده، علی، زمین‎شناسی ایران، تهران، 1370 ش؛ گزارش نقشه‎های هم‎شتاب گسترۀ تهران و پیرامون آن، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تهران، 1375 ش.

فهیمه خسروی‎آدینه‎وند
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: