صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / زین الدین (شهید)، بزرگراه /

فهرست مطالب

زین الدین (شهید)، بزرگراه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 17 آذر 1398 تاریخچه مقاله

زین‌الدین (شهید)، بزرگراه \ bozorg-rāh-e šahīd zeyn-od-dīn\ ، بـزرگراهی شرقی ـ غـربی در شمال تهران.

ساخت بزرگراه شهید زین‌الدین از اواخر سال 1373 ش با شروع ساخت پلهای خیابان شریعتی و خیابان پاسداران در امتداد شرقی بزرگراه همت آغاز گردید. طول این بزرگراه در حدود 54 کمـ است و سرعت مجاز در آن 110 کمـ در ساعت پیش‌بینی شده است. این بزرگراه از محدودۀ پل سراج در شرق تهران آغاز می‌شود و تا بزرگراه همت ادامه دارد. با تکمیل بزرگراه شهید زین‌الدین، 3 بزرگراه شهید زین‌الدین، شهید همت و شهید خرازی، شرقی‌ترین محور تهران در جاجرود را به غربی‌ترین نقطۀ آن در وردآور متصل کرده‌اند.

ساخت و تکمیل بزرگراه شهید زین‌الدین در چند مرحلۀ مختلف انجام گرفت و پیمانکار اصلی این طرح به‌جز چند تقاطع، مؤسسۀ شهید رجایی وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بوده است:

1. حدفاصل خیابان شریعتی تا بزرگراه شهید صیاد شیرازی

این قسمت از بزرگراه در 1377 ش مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با افتتاح این بخش رفت‌وآمد خودروها در بزرگراه رسالت، خیابان شریعتی و خیابان پاسداران روان شد. با توجه به تراکم ‌سازه‌های شهری در منطقه، ساخت این قسمت از بزرگراه، به‌منزلۀ ایجاد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شریانهای ارتباطی تهران است. از دیگر تأثیرات ترافیکی این بزرگراه، کاسته‌شدن از حجم عبور خودروها از بزرگراه شهید همت و خیابان بنی‌هاشم تهران است. برای ساخت این قسمت از بزرگراه، 000‘ 120 مـ3 خـاک‌ریـزی، 000‘ 70 مـ3 خاک‌برداری، 000‘8 مـ3 بتون‌ریزی، 000‘9 مـ2 قالب‌بندی، و 000‘45 تن آسفالت‌ریزی شده است.

2. حدفاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی تا بزرگراه امـام علی

طـول این قسمت از بزرگراه 5/ 1 کمـ است که در 1384 ش به‌ بهره‌برداری رسید. ازجملۀ تأثیرات ترافیکی این بخش می‌توان به کاهش بار ترافیکی در بزرگراههای رسالت، بابایی، صدر و مدرس اشاره کرد. در میان شریانهای بزرگراهی سطح شهر تهران، بزرگراه 76 کیلومتری عباس‌آباد متشکل از بزرگراههای شهید همت، شهید زین‌الدین و وفادار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از مناطق شهرداری 4، 3، 2، 5 و 22 تهران می‌گذرد.

 3. حدفاصل خیابان سراج تا قنات‌کوثر و فلکۀ چهارم تهران‌پارس

ساخت این قسمت از بزرگراه در 1385 ش به اتمام رسید. در حال حاضر (1392 ش) به‌سبب معارضان ملکی، فعالیت عمرانی بخشهای مختلف این بزرگراه تکمیل نشده است. ضلع شرقی این بزرگراه از خیابان سراج آغاز می‌شود و پس از عبور از بزرگراه شهید باقری و قنات کوثر، به فلکۀ چهارم تهران‌پارس می‌رسد. عمده‌ترین عملیات بزرگراه در این قسمت، احداث پل روگذر بر بزرگراه شهید باقری به طول 83 متر است. این پل دارای دهنه‌ای 40متری و دو دهانۀ 24متری و 17متری است.

4. محدودۀ پل خیابان سراج

این قسمت از بزرگراه شهید زین‌الدین در 1387 ش افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. طرح تقاطع غیرهم‌سطح بزرگراه زین‌الدین ـ سراج با همکاری سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران انجام پذیرفت. پل سراج تأثیر زیادی بر روان‌سازی ترافیک شمال به جنوب خیابان سراج داشته است. بیشتر تقاطعهایی که در محور این بزرگراه احداث می‌شوند، شرقی ـ غربی هستند و اکثر محورهای شمالی ـ جنوبی به‌صورت زیرگذر و روگذرند.

بزرگراه شهید زین‌الدین در طول مسیر خود با بزرگراههای باقری، یاسینی، امام علی (ع) و خیابانهای پاسداران، شریعتی، هنگام، سراج، تیرانداز، استخر، افق و جادۀ تلو تقاطع دارد.

مآخذ

بختیاری، سعید (عضو واحد پژوهش و تألیف مؤسسۀ جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی)، مصاحبه با مؤلف؛ همشهری، 31/ 5/ 1377 ش؛ همان، 9/ 6/ 1384 ش؛ همان، 12/ 10/ 1387 ش.

امیرحسین فاطمی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: