صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ایران شناسی، بنیاد /

فهرست مطالب

ایران شناسی، بنیاد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

ایران‌شناسی، بنیاد \ bonyād-e īrān-šenāsī\ ، مؤسسه‌ای علمی ـ پژوهشی، آموزشی و فرهنگی (آغاز فعالیت: 1378 ش). 
به موجب اساسنامۀ مصوب بنیاد در اردیبهشت‌ماه 1376 در شورای گسترش آموزش عالی کشور، بنیاد ایران‌شناسی به نهاد ریاست‌جمهوری وابسته است و براساس ضوابط و مقررات پژوهشی مصوب وزارت علوم فعالیت می‌کند («آشنایی کوتاه ... »، 17؛ چهار سال ... ، 17). این بنیاد، از مهر ماه 1378 با فعالیتهای تحقیقاتی، آموزشی، فراهم‌آوردن امکانات پژوهشی و آموزشی و اطلاع‌رسانی در زمینه‌های فرهنگی ـ تاریخی، زبانی و گویش‌شناسی، جغرافیایی، برگزاری همایشهای متعدد و نیز فعالیتهای دیگر در ایران، کوشیده است بر پژوهشهای میان‌رشته‌ای مرتبط با وجوه مختلف تاریخ و تمدن و فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی و گویشهای محلی، باستان‌شناسی، آداب و رسوم و قوم‌شناسی در ایران تأکید ورزد (همان، 11؛ «آشنایی کوتاه»، همانجا). ایجاد زمینه‌های مطالعۀ مباحث ایران‌شناسی، سامان‌دادن به تحقیقات ایران‌شناسی، ابداع شیوه‌های نو در پژوهشهای میان‌رشته‌ای و پیشنهاد آن به دیگر نهادهای مطالعاتی ایران‌شناسی در ایران و خارج از کشور، و تقویت حس میهن‌دوستی و تحکیم ارکان هویت ملی و مقاومت در برابر جلوه‌های گوناگون تهاجم و ستیزه‌جوییهای فرهنگی، از هدفهای اعلام‌شدۀ این بنیاد است ( چهار سال، 17- 18؛ نیز نک‍ : «آشنایی کوتاه»، همانجا). 

وظایف

از مهم‌ترین وظایف بنیاد ایران‌شناسی به این موارد می‌توان اشاره کرد: تأکید بر مطالعات و تحقیقات جدید علمی، گردآوری اطلاعات و مستندات لازم برای اجرای آن در زمینه‌های مختلف ایران‌پژوهی (اعم از مراجع و منابع مکتوب چاپی و خطی، اسناد تاریخی و مجموعه‌های هنری و موزه‌ای، صنایع دستی و یادگارهای شخصیتهای علمی، سیاسی، مذهبی و ملی، مظاهر آداب و رسوم فرهنگ عامیانۀ مردم) و تدوین طرحهای پژوهشی در زمینۀ ایران‌شناسی و تمدن ایران و اسلام و کمک به اجرا و انتشار نتایج این قبیل تحقیقات، ایجاد یا تقویت کرسیهای ایران‌شناسی و رشته‌های مرتبط با آن (مانند زبان و ادبیات فارسی) از طریق تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی در دانشگاههایی که در حوزۀ ایران‌شناسی در خارج یا داخل کشور فعالیت می‌کنند، و ایجاد شبکۀ اطلاع‌رسانی و بانک اطلاعات کارنامه‌های ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان و دانشگاهها و مراکز علمی و فرهنگی و کتابخانه‌ای ( چهار سال، 18-20؛ «آشنایی کوتاه»، همانجا). 
در 1382 ش، رشتۀ تحصیلی ایران‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در این بنیاد تأسیس شد. این رشته از چند گرایش تشکیل می‌شود: ایران‌شناسی عمومی؛ ایـران‌شناسی ـ فرهنگ و مردم و آداب و رسوم و میراث فرهنگی؛ ایـران‌شناسی ـ تاریخ. پـذیرش دانشجو در رشتـۀ ایران‌شناسی از سال تحصیلی 1383-1384 ش آغاز شد ( چهار سال، 194-195؛ «آشنایی با برنامه‌ها ... »، 26؛ نیز برای جزئیات بیشتر دراین‌باره، نک‍ : همان، 27-37). 

ساختار تشکیلاتی

بنیاد ایران‌شناسی 4 رکن دارد: ریاست عالیه، هیئت‌امنا، رئیس بنیاد، و شورای پژوهشی ( چهار سال، 21). رئیس‌جمهور ریاست عالیۀ بنیاد را به عهده دارد؛ هیئت‌امنا عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بنیاد است، و اعضای آن عبارت‌اند از: رئیس‌جمهور یا رئیس هیئت‌امنا به نمایندگی از سوی او؛ وزیران علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا نمایندگان هریک از این مقامها؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ رئیس بنیاد ایران‌شناسی؛ و 4 تا 6 تن از دانشمندان یا شخصیتهای فرهنگی یا اجتماعی محلی و کشوری که به حکم رئیس‌جمهور برای 4 سال منصوب می‌شوند. رئیس هیئت‌امنا از میان اعضا انتخاب، و با حکم رئیس‌جمهور برای 4 سال منصوب می‌شود. هیئت‌امنا دبیرخانه‌ای دارد و دبیر آن رئیس بنیاد است (همان، 21-23) که از میان اعضای هیئت‌امنا یا خارج از آن برای 4 سال با حکم رئیس‌جمهور منصوب می‌شود. 
معاونتهای بنیاد عبارت‌اند از: معاونت پژوهشی با زیرمجموعه‌های طرحهای پژوهشی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد، ترجمه و تدوین دفترهای ایران‌شناسی (برای اطلاع بیشتر از وظایف و طرحهای این معاونت، نک‍ : همان، 24، 131 بب‍ ؛ «طرحها ... »، 19-30)؛ معـاونـت اداری ـ مالی؛ معاونت اطلاع‌رسـانی و همکاریهای علمی و بین‌المللی که انجمن بین‌المللی همکاریهای ایـران‌شنـاسی از جملۀ زیرمجموعه‌های آن به شمار می‌رود (نک‍ : چهار سال، 65 بب‍ ؛ برای جزئیات بیشتر، نک‍ : «بانک اطلاعات ... »، 17-39)؛ شورای معاونان متشکل از معاونان و رؤسای واحدها؛ شورای رهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات متشکل از اعضای شورای معاونان، مدیر امور مالی و مدیر واحد رایانه؛ شورای برنامه‌ریزی تحصیلات تکمیلی متشکل از معاونان بنیاد، مدیران تحصیلات تکمیلی و گروه آموزشی؛ واحد امور استانها، و خبرنامه؛ شورای پژوهشی متشکل از: رئیس بنیاد به‌عنوان رئیس شورای پژوهشی، یکی از اعضای هیئت‌امنا به نمایندگی از این هیئت، معاون پژوهشی بنیاد به‌عنوان دبیر شورا، و 3 تا 7 تن به پیشنهاد رئیس بنیاد و با تأیید هیئت‌امنا ( چهار سال، 24-31). 
بخشی از منابع مالی بنیاد از سوی دولت و بخش دیگر از کمکها و هدایای نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی تأمین می‌شود (همان، 186-187). 

شعبه‌های استانی

محل اصلی بنیاد ایران‌شناسی در تهران است، اما از 1377 ش با همکاری مدیران و ایران‌دوستان و فرهیختگان محلی، شعبه‌هایی نیز در شهرستانها دایر شده است (نک‍ : ادامۀ مقاله). اهداف و وظایف شعبه‌های استانی بنیاد، همان اهداف و وظایف بنیاد ایران‌شناسی است که متناسب با امکانات بومی و محلی تغییراتی در آن لحاظ می‌شود (نک‍ : بخش نخست مقاله؛ برای اطلاع بیشتر از اهداف و وظایف شعبه‌ها، نک‍ : چهار سال، 207- 208). بنیاد ایران‌شناسی تاکنون (تابستان 1388 ش) بیش از 15 شعبه در استانهای مختلف کشور دایر کرده، و شعبه‌ها در حال افزایش است (برای جزئیات بیشتر از فعالیتها و طرحهای انجام‌شده در شعبه‌های بنیاد، نک‍ : همان، 33 بب‍ ؛ «آشنایی با مراکز ... »، 29-50؛ «بانک اطلاعات»، 19-25). 
انتشار و چاپ آثار تألیفی و ترجمه‌ای (اعم از کتاب، مجله، فهرستهای موضوعی، فصلنامۀ تخصصی ایران‌شناسی، گزارشهای سالانه) و تصویری و مرتبط با پژوهشهای ایران‌شناسی از جملۀ فعالیتهای بنیاد به شمار می‌رود ( چهار سال، 18-20؛ «آشنایی کوتاه»، 17). 

مآخذ

«آشنایی با برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در بنیاد ایران‌شناسی»، گزارش ایران‌شناسی، تهران، 1382 ش، گزارش شم‍ 7؛ «آشنایی با مراکز اسناد، اطلاعات و کتابخانۀ بنیاد ایران‌شناسی»، همان، گزارش شم‍ 4؛ «آشنایی کوتاه با بنیاد ایران‌شناسی»، همان، گزارش شم‍ 1؛ «بانک اطلاعات مراکز و مؤسسات فعال در زمینۀ ایران‌شناسی»، همان، 1383 ش، گزارش شم‍ 5؛ چهار سال در خدمت ایران (گزارش برنامه‌ها و دستاوردهای بنیاد ایران‌شناسی)، تهران، 1384 ش؛ «طرحهای پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی»، گزارش ایران‌شناسی، تهران، 1384 ش، گزارش شم‍ 9-10.

فرهاد طاهری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: