صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ایگل /

فهرست مطالب

ایگل


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

ایگل \ īgel\ ، از آبادیهای دهستان رودبار قصران. این آبادی در˚35 و ´54 عرض شمالی، و˚51 و ´29 طول شرقی و در ارتفاع 049‘2 متری از سطح دریا، در فاصلۀ 5/ 4 کیلومتری غرب اوشان و در سمت جنوب جادۀ ارتباطی اوشان به آهار و رودخانۀ آهار، و در دو سوی دره‌ای به‎نام تنگه‌پارو جا دارد. این دره از میانه‌های سینه‌کش شمالی قلۀ توچال آغاز می‎شود و به سمت شمال‎ شرقی امتداد یافته، به رودخانۀ آهار متصل می‎گردد.
در میان تنگه‌پارو، رودخانۀ کوچکی که حدود 2کمـ درازای آن است، به صورت دائمی جریان دارد. نام این رودخانه ویرینی است و در حقیقت آبادانی و رونق روستاهای ایگل و باغ گل وابسته به آن است. نام مناطق مختلف این رودخانه از شمال به جنوب به‎ترتیب رِزون، درۀ اسبول، گسمی‎دره، مَلک‌‎جاری، سرچاهون، دری‎مون، درون‎راسته، چپ‌رود و راست‌رود است. در سمت جنوب شرقی روستای ایگل، دره‌ای به‎نام ورمالک، در سمت شمال شرقی دره‌ای به نام دره‌پند، و در سمت شمال غربی درۀ لَوار واقع شده است. 
در سمت شمال غربی درۀ لَوار کوه بلندی واقع است که به آن آفتاب‎کوه می‌گویند. علت این نام‌گذاری آن است که جهت قرارگیری کوه به‎گونه‌ای است که به سینه‌کش جنوبی آن پیوسته آفتاب می‌تابد و هرچه برف روی آن ببارد، در مدت یکی دو روز آب می‌شود و بدنۀ کوه ظاهر می‌گردد. 
در کنار آفتاب‌کوه، کوه دیگری است که میان‎کوه نام دارد. در سمت شمال روستا و در موقعیت اتصال تنگه‌پارو و رودخانۀ آهار، مکانی وجود دارد که اهالی به آن درۀ زیارت می‌گویند، اما علت این نام‌گذاری را نمی‌دانند. برخی می‌گویند در این محل قبلاً زیارتگاهی وجود داشته که سیل آن ‎را ویران کرده است. برخی نیز وجود امامزاده در امتداد این دره در میان روستا را علت این نام‌گذاری می‌دانند. 
در سمت غرب روستای ایگل کوهی به نام دون‎دره وجود دارد که یال صخره‌ای آن به سمت شرق تا میان روستا امتداد یافته است. بر بالای یال این کوه در نزدیکی روستا، سنگ یکپارچۀ بزرگی وجود دارد که به آن سنگ کیقباد می‌گویند. علت این نام‌گذاری آن‎ است که در زیر این سنگ بزرگ و در زیر یال سنگی کوه که به آن اشاره شد، آثار معماری قلعه‌ای صخره‌ای و دست‎کند وجود دارد که آن را قلعۀ کیقباد (ه‍ م) می‎خوانند.
روستای ایگل در تابستان حدود 15، و در زمستان 6 خانوار جمعیت دارد. نام خانوادگی اهالی روستای ایگل به ترتیب فراوانی شمار جمعیت و بومی بودن، کمالی، آقابیک، حسینی شکرآبی (از سادات)، چناری و قزازانی است و همگی آنان از افراد بومی روستا و یا روستاهای مجاورند. 
شغل مردم روستای ایگل در گذشته کشاورزی و دامداری بود. کشت محصولات دیم نظیر نخود، عدس، ماش و لپه در این روستا بسیار رونق داشت؛ اما اکنون اهالی ثابت روستا فقط به کار باغداری و شماری نیز به دامداری اشتغال دارند. مهم‎ترین محصولات باغی این روستا گیلاس، آلبالو و گردو ست و مقدار نسبتاً فراوانی از گیلاس و مقدار اندکی از دیگر محصولات روستا به بازار عرضه می‌شود. باغهای این روستا نسبتاً گسترده و زیاد است و در نتیجه روستا رونق خوبی دارد. بااین‌حال، اکثر جوانان روستا به تهران مهاجرت کرده، و به کارهای دولتی روی آورده‌اند. آب کشاورزی مورد نیاز مردم این روستا از رودخانۀ آهار و رودخانۀ ویرینی که در دره‌پارو جریان دارد، تأمین می‎گردد. آب آشامیدنی مردم نیز از چشمۀ آب‎دره که از دامنۀ شمالی قلۀ توچال سرچشمه می‌گیرد، فراهم می‌شود. بالاتر از چشمۀ آب‎دره مناطقی به نام آفتاب‎دیم و لش‎‎اِستونک وجود دارد که آنها نیز آبهای گوارایی دارند.
روستای ایگل دارای مدرسۀ ابتداییِ دایر است. مردم این روستا در طول جنگ عراق با ایران 4 تن شهید به میهن تقدیم کردند.
بافت قدیم و تاریخی و ساختمانهای دارای قدمت روستای ایگل نظیر مسجد، حسینیه، حمام و خانه‌های قدیمی از دهۀ 1360 ش به این سو به‎کلی تخریب و نوسازی شده‌ است. تنها چند خانۀ نیمه‎ویرانه که قدمت بیش از 100 سال دارند، در روستا باقی مانده است که قابلیت حفظ و نگهداری ندارند. 
در مرکز روستای ایگل بنای نوسازی وجود دارد که بسیار ساده و فاقد هرگونه ویژگی خاص هنری یا معماری است و داخل آن نیز ضریحی فلزی نصب کرده‌اند. این محل در 5 سال اخیر تجدید بنا شده است. اهالی این مکان را محل دفن امامزاده‌ای به‎ نام علی‌اکبر می‌دانند، اما سند یا شجره‌نامه‌ای برای آن ندارند. بااین‎همه، اعتقاد راسخی به آن داشته، معتقدند که حوایج همه را برآورده می‌کند. 
تنها اثر تاریخی ـ فرهنگی روستای ایگل قلعۀ کیقباد است. این اثر در مهرماه 1382 با شمارۀ 391‘10 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. مردم روستای ایگل داستانهای عجیبی از طول و عرض این قلعه نقل می‌کنند که باورکردنِ آنها مشکل است. آنان نسبت به این قلعه حساسیت بسیار زیادی دارند و برای آنکه مراجعان فراوان به‌خصوص حفاران قاچاق قلعه را تخریب نکنند یا برای بازدید آن مزاحم مردم روستا نشوند، راه ورودی آن ‎را مسدود کرده‌اند. بعضی از اهالی نیز معتقدند علاوه بر راهی که آن‎ را مسدود کرده‌اند، راههای دیگری نیز وجود دارد که از آن طریق می‌توان وارد قلعه شد، اما آنها نیز فعلاً بسته است.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: