صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اوسون، دره /

فهرست مطالب

اوسون، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

اوسون، دره \ darre-ye ūsūn\ ، دره‌ای از انشعابات اصلی درۀ بزرگ پس‌قلعه، واقع در سمت ‌چپ آن. این دره در حد فاصل یال کناری و غربی دیوارۀ اوسون از یک‌ سو و امتداد یال اسپیدکمر در سوی دیگر واقع شده است. جهت این دره شمال به جنوب است. دره در ناحیۀ میانی دچار شکستگی می‌شود و شکل ‌مارپیچ به خود می‌گیرد. آب رودخانۀ سوتک، از سمت چپ در این مارپیچ به این دره می‌ریزد.
درۀ اوسون حدود 000‘ 2 متر درازا دارد و اختلاف ارتفاع میان دو نقطۀ آغاز و پایان آن به حدود 600 متر می‌رسد. از ویژگیهای مهم این دره می‌توان به رودخانۀ پرآب، چشمه‌های فراوان و همچنین پوشش خوب گیاهی خصوصاً درختان و باغهای آن اشاره کرد؛ از دیرباز روستاییان پس‌قلعه باغهای خود را بیشتر در این دره ایجاد کرده‌اند. فاصلۀ عرضی دو یال سمت چپ و راست دره اوسون بسیار مناسب است و در قسمتی از این دره باریک و شیب آن بسیار تند می‌شود. با تمامی این احوال، درۀ اوسون از دیرباز مسیر آمدو‌رفت بیشتر کوهنوردانی است که قصد دارند به قلۀ توچال صعود کنند.
راه‌پیمایی و پیمایش در این دره بسیار لذت‌بخش و آسان است و حتى در فصول سرد زمستان به‌راحتی می‌شود از این دره به ارتفاعات بالاتر صعود کرد. پیمایش در این دره به یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد. از طریق این دره می‌توان به قلۀ هزارچم، کماچال و همچنین پناهگاه اسپیدکمر، شیرپلا و ایستگاه پنجم تله‌کابین توچال صعود کرد.

مجید یاسینی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: