صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / اندار، مزرعه /

فهرست مطالب

اندار، مزرعه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

اندار، مزرعه \ mazraʾe-ye endār\ ، نام زمینهایی حاصلخیز در فاصلۀ تقریبی 000‘6 متری شمال روستای برگ جهان. این زمینها در °51 و ´5/ 43 طول شرقی، و °35 و ´52 عرض شمالی و در ارتفاع متوسط 000‘ 3 متری از سطح دریا واقع است. این مزرعه دارای شیب نسبتاً ملایم و تپه‌ماهورهای متعددی است که قابلیت بسیار خوبی برای کشت دیم دارد و در گذشته از دیم‌زارهای حاصلخیز افجه به شمار می‌رفته، و محصول فراوانی از آن برداشت می‌شده است. 
امروزه اهالی مایحتاج روزانه‌شان را از شهر تهیه می‌کنند؛ دشت اندار دیگر برایشان ارزشی ندارد و تنها عشایر کوچنده از آن به عنوان چراگاه استفاده می‌کنند. 
مدعیان مالکیت مراتع اندار هر چند سال یک‌بار برای اثبات مالکیت خود زمینها را شخم می‌زنند و در آن دیم می‌کارند، اما هرگز آنها را درو نمی‌کنند، بلکه زراعت خود را به دامداران اجاره داده و آنان نیز مزرعه را می‌چرانند. افزون بر این مزرعه، مزرعۀ دیگری با همین نام در فاصلۀ 600‘ 3 متری شمالِ اندار وجود دارد که به گردنۀ افجه بشم بسیار نزدیک است. برخی از اهالی معتقدند که مراتع و زمینهای حد فاصل میان دو اندار نیز جزو اندار هستند، اما برخی این دو را از یکدیگر کاملاً منفک و جدا می‌دانند.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: