صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / امام حسین (ع)، دانشگاه /

فهرست مطالب

امام حسین (ع)، دانشگاه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 15 آذر 1398 تاریخچه مقاله

امام حسین (ع)، دانشگاه \ dānešgāh-e emām hoseyn\ ، دانشگاهی واقع در منطقۀ 4 شهرداری تهران در شمال بزرگراه بابایی بعد از پل لشکرک. 
تأسیس این دانشگاه به سال 1365 ش باز می‌گردد. در آن سال، بر پایۀ مجوز وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت، مجموعه‌ای با نام مرکز آموزش عالی امام حسین (ع) بر پا گردید و در تاریخ 7/ 6/ 1367، این مرکز آموزشی به دانشگاه ارتقا یافت و با نام دانشگاه امام حسین (ع)، و به عنوان دانشگاهی جامع متشکل از دانشکده‌های علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی به رسمیت شناخته شد. 
در 1369 ش، دانشکدۀ علوم پایۀ نظامی نیز به مجموعۀ این دانشگاه افزوده شد، اما در همین سال، دانشکدۀ علوم پزشکی آن، به دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله الاعظم (ع) بدل، و به طور رسمی از دانشگاه امام حسین (ع) جدا شد. 
در 1387 ش، این دانشگاه با تصویب فرماندۀ کل قوا، به دو دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، و دانشگاه جامع امام حسین (ع) تفکیک شد. دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، در دوره‌های روزانه، در مقطع کاردانی و کارشناسی از طریق آزمون سراسری، و سپس، آزمونهای داخلی سپاه پاسداران دانشجو می‌پذیرد. در واقع، این دانشگاه مخصوص افرادی است که در آینده به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمی‌آیند. 
در این دانشگاه، در مقطع کاردانی و کارشناسی رشته‌های مهندسی برق (الکترونیک و مخابرات)، کامپیوتر (نرم‌افزار)، مکانیک (طراحی جامدات، حرارت و سیالات)، عمران، هوا و فضا، صنایع (تولیدات صنعتی)، فناوری اطلاعات، و رشته‌های ریاضی (کاربردی) فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و میکروبیولوژی، هوانوردی، جغرافیای سیاسی ـ نظامی، عملیات کشوری، حقوق، مدیریت صنعتی، علوم اقتصادی، مدیریت زنجیرۀ تأمین (آماد)، تربیت بدنی و علوم ورزشی، اطلاعات نظامی، و علوم سیاسی تدریس می‌شود. 
دانشگاه جامع امام حسین (ع)، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرد و زیر نظر وزارت علوم اداره می‌شود و 8 دانشکده دارد: دانشکده و پژوهشکده‌های فناوری اطلاعات و ارتباط، پدافند غیرعامل، دفاع دافوس، علوم اجتماعی و فرهنگی، علوم پایه، اطلاعات و امنیت، مدیریت و برنامه‌ریزی، و فنی و مهندسی. همچنین معاونتهای آموزش تکمیلی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و فرهنگی، طرح برنامه‌ریزی و توسعه و تألیف، ادارۀ پشتیبانی، و مهندسی، واحدهای اداری دانشگاه جامع امام حسین (ع) را تشکیل می‌دهند. دفترهای روابط مرکزی همکاریهای علمی و روابط بین‌المللی، هیئت علمی، مدیریت مالی، بازرسی، و مرکز اطلاع‌رسانی رایانه از دیگر واحدهای این دانشگاه هستند. 
دانشگاه امام حسین (ع) دارای چندین مرکز تحقیقاتی است که مراکز تحقیقات الکترونیک و مخابرات، فرودگاه، علوم دریایی، زیست‌شناسی و فیزیک هسته‌ای از آن جمله‌اند. 

مآخذ

«آشنایی با دانشگاه امـام حسین»، آفتاب (مل‍‌ )؛ «تبدیل دانشگاه امام حسین (ع) به دو دانشگاه»، تابناک (مل‍‌ )؛ تحقیقات میدانی مؤلف؛ نیز: 

Aftab, www.aftabir.com/ lifestyle/ view/ 131986 (acc. Apr. 23, 2011); Tabnak, www.tabnak.ir/ fa/ news/ 34936 (acc. Apr. 23, 2011); Spiegel, www.spiegel.de/ politik/ ausland/ 0,1518,248893,00.html; Telegraph, www. telegraph.co.uk/ news/ worldnews/ middleeast/ iran/ 1515907/ Irans-nuclear-university-conceals-research.html; India, www.india-defence. com/ reports-1563. 
شیوا جعفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: